تاریخچه برند کارتیه

برند کارتیه با عنوان (جواهرساز پادشاهان) و (پادشاه جواهرات) شناخته می شود. این لقب را ادوراد هفتم،پادشاه انگلستان به کارتیه داده است. این نام گذاری به این دلیل است که برند کارتیه تاج پادشاهی و جواهراتِ ۱۹ خاندان سلطنتی در دنیا را ساخته است. کارتیه بیش از ۱۷۰ سال قدمت دارد و از زمان آغاز به کار این برند تا به امروز، با کیفیت استثنایی جواهرات و سایر محصولاتش شناخته شده است. کارهای برند کارتیه با استفاده از موادی کمیاب، طرح‌هایی منحصربه‌فرد و خلاقیت‌هایی که با گذشت زمان کهنه نمی‌شوند ساخته می‌شود و دلیل محبوبیت این برند نیز همین مسئله می‌باشد. اغلب مشتریان کارتیه اعضای خانواده‌های سلطنتی هستند، اما این برند برای مردم عادی هم بازار ایجاد کرده است. محصولات کارتیه برای مردم عادی بدون کوچک‌ترین تغییری در کیفیت کارها عرضه می‌شوند.

رمز و راز موفقیت کارتیه در حفظ سنت‌های خانوادگی و وفاداری به سبک‌ می‌باشد، همچنین این برند همیشه به دنبال اشیای نوآورانه می‌باشد. درباره برند کارتیه همچین سخنی گفته شده است: کارتیه استانداردهای تجمل را تعیین کرده است.

در این مقاله به بیان تاریخچه برند کارتیه می‌پردازیم.

سال ۱۸۴۷

لوئیس فرانسوا کارتیه در سن ۳۱ سالگی در پاریس نزد جواهر ساز معروف یعنی آدولف پیکارد نحوه ساخت و فروش جواهر را ‌آموخت. هنگامی که پیکارد بازنشسته شد، کارتیه کارگاه او را خرید و اینگونه بود که خانه کارتیه تأسیس شد.

1

سال ۱۸۵۳

در این سال کارتیه شرکت را به مکان دیگری انتقال داد و کار جذب مشتریان خصوصی را شروع کرد. پس از آنکه دوره نا آرامی‌های پاریس در دوران حکومت ناپلئون سوم تمام شد، دوباره جشن‌ها و مجالس رقص برپا شدند و به تبع آن، بازار کالاهای شیک و تجملی هم گسترش یافت. این مسئله به رونق‌گرفتن خانه کارتیه کمک شایانی کرد.

سال ۱۸۵۹

شاهزاده‌ خانم ماتیلدا، دخترعموی امپراتور از جمله افرادی بود که در آن برهه زمانی در رشد کارتیه نقش مهمی ایفا کرد. با تشویق این شخص، کارتیه شرکت را به مکان معتبرتری در پاریس انتقال داد که ماحصل این جابه‌جایی کسب جلب توجه افراد مهم خانواده سلطنتی مخصوصا ملکه اوژنی بود. دوستی ایشان با خیاط معروفی به نام ورث، ارتباطاتی تأثیرگذار و طولانی مدت را برای لوییس فرانسوا به ارمغان آورد.

سال ۱۸۷۴

در این سال کارتیه کسب ‌وکار خود را به پسرش لوییس فرانسوا آلفرد واگذار کرد.

سال ۱۸۹۸

در این سال لوییس فرانسو آلفرد پسر بزرگش لوییس ژوزف را شریک خودش کرد.

سال ۱۸۹۹

در این سال کارتیه برای آخرین بار شرکت را به پاریس به خیابان paix شماره ۱۳ منتقل کرد و خانه کارتیه را به سه پسرش لوییس ژوزف، پیر و ژاک سپرد.

پس از این که این سه برادر خانه کارتیه را در دست گرفتند، جستجویی گسترده را برای یافتن محصولات و مواد اولیه نوآورانه در سراسر جهان آغاز کردند. در تلاش برای رقابت با پیتر کارل فابرگ، لوییس از برادرش پیر درخواست کرد که برای جستجوی بهترین میناکاری‌ها و محصولات لعابی به روسیه سفر کند. ژاک نیز به لندن سفر کرد تا بهترین مروارید‌های خلیج فارس را بیابد و پس از آن به هند سفر کرد. این سفر با هدف بازسازی گنجینه‌های رنگارنگ جواهرات هندی‌ها انجام شد.

سال ۱۹۰۴

کارتیه در این سال امتیاز ساخت جواهرات سلطنتی انگلیس را از پادشاه اداوارد ششم دریافت کرد.

سال ۱۹۰۷

کارتیه با ادموند جاگر قراردادی امضا کرد که به موجب آن امتیاز حمل و نقل ساعت‌های کارتیه به این شخص واگذار شد.

سال ۱۹۱۰

فروش الماسی به نام امید به خانم اوالین مک‌لین صاحب روزنامه واشنگتن پست، باعث تقویت روابط شرکت کارتیه با آمریکا شد و زمینه ارتباط با سرمایه‌داران ثروتمند آمریکایی مانند راکفلرها، وندربیلتز، گولدز و فورد را فراهم کرد.

سال ۱۹۱۱

برند کارتیه نخستین ساعت مچی مردانه به نام سانتوس را روانه بازار کرد. نام این ساعت از نام یک خلبان برزیلی و دوست لوئیس کارتیه برگرفته شده است. سانتوس از سختی‌های استفاده از ساعت جیبی در حین پرواز با هواپیما گلایه داشت. ساعت مچی سانتوس پس از تولید و عرضه در میان مردان تمام نقاط مختلف جهان به شهرت رسید.

جالب است بدانید که تا اوایل قرن بیستم، تنها خانم‌ها از ساعت مچی استفاده می‌کردند و مردان از ساعت‌های جیبی استفاده می‌کردند.

ساعت تانک و دستبند عشق دو محصول دیگر کارتیه هستند که بلافاصله بعد از عرضه محبوبیتی باورنکردنی پیدا کردند.

سال ۱۹۱۷

سمبل برند کارتیه پلنگ می باشد. داستان پلنگ از آنجا شروع می‌شود که در سال ۱۹۱۷ لویی کارتیه به جینی توسنت یک زیرسیگاری با طرح پلنگ هدیه داد. جینی تونست یکی از طراحان شرکت کارتیه بود که پلنگ، لقب او بوده است. جینی توسنت به دلیل زیرکی و علاقه‌اش به گربه‌سانان، به این عنوان معروف شده بود. چندی بعد هنگامی که جینی توسنت به جمع طراحان کارتیه پیوست، با الهام گرفتن از زیرسیگاری طرح پلنگ، حلقه‌ای از طلای زرد ساخت و اینگونه بود که این کلکسیون شکل‌ گرفت. حالا با گذشت چندین سال از تولید اولین محصول با طرح پلنگ، کارتیه همچنان از این نماد در محصولات خود استفاده می‌کند. این طرح در بیشتر محصولات کارتیه از جمله ساعت مچی، گردنبند، حلقه و سنجاق استفاده می‌شود. کارتیه معمولاً چشم‌های پلنگ را از سنگ زمردین و لکه‌های تیره پوست آن را با عقیق یا یاقوت کبود می‌سازد‌.

سال ۱۹۲۰

کارتیه با ادوارد جاگر شرکتی مشترک تأسیس کرد که انحصارا محصولات برند کارتیه را توزیع می‌کرد.

در همین دوران کارتیه شروع به حک کردن کد بندی چهار رقمی در پشت ساعت‌هایش کرد. این کار برای جلوگیری از ساخت ساعت‌های تقلبی انجام شد.

سال ۱۹۲۳

در این سال زیر مجموعه‌ای برای ساخت زیورآلات نقره‌ی برند کارتیه تاسیس شد. اسم این زیر مجموعه دپارتمان S بود.

سال ۱۹۴۶

پس از مرگ پیره کارتیه، تمامی نمایندگی‌های شرکت کارتیه در آمریکا به فروش رسید.

سال ۱۹۶۴

شرکت سوئیسی ریشمون برند کارتیر در پاریس را خریداری کرد.

سال‌های ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۶

کارتیه لندن و نیویورک مجددا خریداری شد و کارتیه مونته تأسیس شد. در حال حاضر کارتیه مونته یکی از بزرگ‌ترین برند‌های تولید و طراحی جواهرات است و بیش از ۲۰۰ شبعه در سراسر دنیا دارد.

سال ۱۹۸۱

پس از ادغام کارتیه با برند Les Must de Cartier، دومینیک پرین ریاست هیات مدیره را بر عهده گرفت. در این سال، کارتیه یک سری ادکلن‌های جدید را ارائه کرد که باعث شهرت جهانی آن در زمینه‌ی ادکلن شد.

سال ۱۹۹۵

کارتیه عطر جدیدی با نام So Pretty de Cartier را وارد بازار کرد. این اولین رایحه جدید بعد از عطر لس ماست (Les Must) بود که در سال ۱۹۸۱ عرضه شده بود.

تلفظ صحیح کارتیه

اختلافات زیادی در مورد تلفظ صحیح اسم این برند وجود دارد. برخی آن را کارتیر و برخی دیگر کارتیه می‌دانند. باید گفت که با توجه به فرانسوی بودن برند کارتیه بهتر است نام این برند با لهجه‌ی فرانسوی خوانده شود، پس تلفظ صحیح آن (کارتیه) است. البته تلفظ (کارتیر) نیز اشتباه نیست چون با توجه به تلفظ انگلیسی، اسم این کمپانی کارتیر خوانده می‌شود.

کلام آخر

امروزه کارتیه به یکی از صد برند با ارزش جهان و یکی از معتبرترین برندها در صنعت طلا و جواهرات و ساعت‌های لوکس بدل شده است. از رقبای اصلی کارتیه می‌توان به طراحانی چون: شانل، تیفانی و دیور اشاره کرد.