تاریخچه ون کلیف

ون کلیف آرپلز (Van Cleef & Arpels) یکی از برندهای مهم در زمینه تولید جواهرات در دنیاست. این برند را می‌توان نمادی از هنر، خلاقیت و زیبایی دانست. فرانسوی‌ها را از پیش‌روان مد و فشن دنیا می‌دانند و از بازیگران اصلی این عرصه به حساب می‌آیند. برند ون کلیف آرپلز هم یکی از برندهای لوکس این کشور می‌باشد. برندی لوکس که جواهرات گران قیمت و بسیار زیبا، عطرهایی معروف و ساعت‌هایی ارزشمند و لوکس را ساخته و به جهان عرضه می‌کند. در این مقاله به بیان تاریخچه ون کلیف می‌پردازیم.

ون کلیف

سال ۱۸۹۵

آلفرد ون کلیف پسر الماس تراشی هلندی تبار بود. استل آرپلز هم دختر یک فروشنده سنگ های قیمتی و گرانبها و خواهر یک جواهر شناس بود‌. این دو در پاریس با یکدیگر ازدواج کردند.

سال ۱۹۰۶

با مرگ سلمون آرپلز در این سال آلفرد به همراه دو برادر شوهرش برند van cleef & arpels را تاسیس کرد. برادر سوم استر هم کمی بعد به آن‌ها پیوست. اولین بوتیک آن‌ها در محله‌ی معتبر ون دام افتتاح شد که مکانی استثنایی بود. در واقع بوتیک آن‌ها دقیقا رو به‌ روی هتل معروف ریتز ( Hôtel Ritz) قرار داشت یعنی مکانی که اشراف‌زاده‌های اروپایی و تاجران آمریکایی رفت‌ و آمد داشتند. تصمیم به راه‌اندازی بوتیک در این مکان خاص از ایده‌های درجه‌ یک کسب‌وکار است. هتل ریتز از معروف‌ترین هتل‌های لوکس بود و افراد متمولی در آن رفت‌وآمد داشتند و قرار گرفتن بوتیک در نزدیکی با چنین مکانی یک راه مناسب برای جذب مشتریان هدف بود.

شرکت پس از آن توانست با خبرگی کار خود را توسعه دهد. از خرید و تغییر شکل و دکرگون ساختن سنگ‌های کمیاب به قطعات تمام شده تا تنظیم و لعاب‌کاری (میناکاری) جواهرات، ساخت ساعت و فراتر…

سال ۱۹۲۰

شرکت ون کلیف در این سال تولید ساعت‌های مچی و جیبی را شروع کرد. بر روی صفحه‌ی این ساعت‌ها الماس و کریستال قرار داشت.

سال ۱۹۲۵

یکی از دست‌بندهای این برند جایزه نمایشگاه بین‌المللی هنرهای تزئینی و صنعتی مدرن را از آن خود کرد. این جواهر شامل گل‌های سرخ و سفیدی بود که از سنگ لعل و الماس درست شده بودند. همچنین این برند نخستین سازنده جواهرات بود که در چین و ژاپن نیز بوتیک‌ افتتاح کرد.

سال ۱۹۳۳

به تدریج نسل دوم شرکت به تجارت جواهر مشغول شدند. کلود آرپلز پسر بزرگ جولیان در این سال به شرکت پیوست و اولین شعبه را در آتلانتیک افتتاح کرد. این شعبه به یکی از اولین شرکت‌های لوکس اروپایی تبدیل شد.

ون کلیف

سال ۱۹۳۴

هال مارک van clef & arlps ایجاد شد‌. این علامت شمال یک لوزی با حروف vc و a در دو طرف بود که یک ستون وندام آن را از یکدیگر جدا می‌کرد. این علامت برای تضمین اصالت جواهر ایجاد شد.

سال ۱۹۳۵

در این سال کیف‌های دستی کوچک و مجلسی توسط شرکت روانه‌ی بازار شد. این کیف‌ها برای نگهداری رژلب، دستمال، پودر آرایشی و … طراحی شده بودند و نمونه‌ی درخشان و خلاقانه کیف‌های لوازم آرایش به حساب می‌آیند.

اما چه شد که این کیف‌ها تولید شد؟ یک بار چارلز آرپلز به تماشای هنرنمایی هنرمند مشهور فلورانسی، جی گولد بود. وی پس از اجرا رژ لبش را در یک قوطی حلبی سفید انداخت و موجب شد این ایده‌ی درخشان به ذهن چارلز آرپز خطور کند که چرا زنان زیبا و فریبنده وسیله‌ای مناسب برای نگهداری وسایل ضروری خود ندارند؟

سال ۱۹۳۶

در این سال ساعت‌های قفلی شکل ساخته شدند. این ساعت‌ها از جواهراتی ساخته شده‌اند که صفحه‌ی ساعت را می‌پوشاند. همچنین این ساعت‌ها شامل زنجیری دو رشته‌ای بودند که به عنوان بند ساعت، در انتها به یک گوی جواهر ختم می شدند. این طرح بیشتر تزئینی به نظر می‌رسید تا یک ساعت ساده و البته از یک دست بند تنها نیز پرکاربردتر بود.

همچنین در این سال یکی از ماندگارترین تکنیک‌ها که میستری ستینگ نام داشت به عنوان اختراع این برند ثبت شد. این تکنیک به معنی قرار گرفتن پنهانی جواهر روی طلا بود که در جواهرات مخصوص به خودشان کارگزاری می‌شد‌. در این روش اتصالات مخفی می‌مانند و هر سنگی که بر روی زمینه‌ی طلا کار می‌شد ضخامتی کمتر از ۰.۲ میلی‌متر داشت. انجام و به کارگیری این روش بر روی هر قطعه بیش از سیصد ساعت زمان می‌برد و تنها چند نمونه از آن در سال تولید می شد.

نمای این سبک شامل قطعه‌ای خیره کننده از جواهر است که صدها گوهر کوچک را شامل می‌شود و به نظر می‌رسد که بدون هیچ اتصال نمایانی بر روی ساختمان آن قطعه شناور شده است. ساختمان این قطعه نیز شبکه‌ای از طلای ظریف را تشکیل می‌دهد که سایه‌هایی از سطحی یکپارچه از یاقوت و زمرد و الماس را در آغوش می‌گیرد. کارتیه نیز به طور محدود از این روش در تولید آثارش بهره گرفت.

سال ۱۹۳۷

در طی سفر به پاریس، وزیر خارجه مصر به پرنسس فائزه مصری یک قطعه جواهر زیبای ون کلیف هدیه داد. دو گل صد تومانی مرموز که با برگ‌های الماسی احاطه شده‌اند طراحی این هدیه را تشکیل می‌داد. این قطعه معروف با تکنیک و طراحی پیچیده‌ای که به آن اشاره کردیم ساخته شده و نشان دهنده ذات غنی و هنری آن است.

ون کلیف

سال ۱۹۳۸

در این سال آلفرد ون کلیف درگذشت و دخترش رنه ریچل پیزانت بر مسند مدیریت هنری کمپانی نشست. وی به مدت بیست سال از نزدیک با طراح مشهور رنه سیم لاکز همکاری می‌کرد.

سال ۱۹۴۲

با شروع جنگ جهانی دوم بقیه‌ی خانواده به کشور آمریکا مهاجرت کردند و بوتیک به مکان فعلی‌اش منتقل شد.

سال ۱۹۵۰

رنه پیزانت مدیر هنری شرکت در اواخر دهه‌ی ۱۹۳۰ پیشنهاد داد که جواهراتی الهام گرفته از شکل زیپ خلق کنند. در نهایت اولین گردنبند زیپی شکل در سال ۱۹۵۰ آماده شد. ساختار این گردنبند دقیقا مانند زیپ بود اما طراحی خاص آن به شکلی بود که در حالت باز به عنوان گردن بند و در حالت بسته به عنوان دست بند مورد استفاده قرار می‌گرفت. این طرح محبوبیتی همیشگی داشت و همواره برای مجموعه‌های جدید تولید می‌شد.

سال ۱۹۵۳

از این سال شرکت روند تجاری نویی را آغاز کرد که تا به امروز ادامه دارد. این روند شامل بوتیک‌هایی به همراه سالن‌های جواهرات سطح بالا است که به مشتریان دائمی خدمت می‌کند. در این بوتیک‌ها کلکسیون‌هایی از جواهرات با طراحی جوانانه و قیمتی معقول ارائه می‌شود که هر سال با تغییرات مد جدید می‌شوند.

در حال حاضر این برند ۶۷ بوتیک در سراسر جهان و در مناطق اصلی کشورهای اروپا، آسیا و ایالات متحده آمریکا دارد که نشان دهنده محبوبیت و اصالت این برند است. شعار برند ون کلیف: ما فقط می خواهیم بهترین محصولات خود را به مشتریانمان ارائه دهیم.