تاریخچه برند رولکس

تاریخچه برند رولکس

برند رولکس (rolex) را در دنیا به عنوان یکی از لوکس‌ترین و شناخته شده‌ترین برندهای تولید کننده ساعت مچی می‌شناسند و کمتر کسی وجود دارد که نام این برند به گوشش نخورده باشد. این کمپانی تولید ساعت مچی در طول سال‌های فعالیت خود با طراحی محصولات منحصر به فرد توانسته به برندی جهانی و معتبر تبدیل شود. جالب است بدانید که در این کمپانی روزانه به طور متوسط 2000 ساعت تولید می‌شود. در این مقاله به بیان تاریخچه برند رولکس منحصر به فرد می‌پردازیم.

سال ۱۸۸۱

هانس ویلسدورف موسس و بنیانگذار اصلی برند رولکس در این سال و در کلمباخ آلمان به دنیا آمد. وی در سنین نوجوانی والدین خود را از دست داد و ناچارا مجبور شد از آن زمان وارد دنیای کسب و کار شود تا بتواند از عهده مخارج زندگی خود برآید.

سال ۱۹۰۰

ویلسدورف هنگامی که به سن 19 سالگی رسید به عنوان یک مترجم زبان انگلیسی در ساعت سازی معروف سوئدی استخدام شد. این ساعت سازی معروف در یکی از بهترین مناطق سوئیس قرار گرفته بود و مرکز تولید ساعت‌هایی خاص و با کیفیت بالا بود؛ از این رو اشخاصی سرشناس و مهم به آنجا رفت و آمد می‌کردند و ویلسدورف پس از مدتی با اغلب آنها آشنایی پیدا کرد.

سال ۱۹۰۳

پس از آنکه ویلسدورف چندین سال در این ساعت سازی به کار مشغول شد و با قشر ثروتمند و مرفه جامعه آشنا شد در سن 22 سالگی عازم سفر به لندن شد و در ساعت فروشی مجلل دیگری مشغول به کار شد. وی به مدت دو سال در این ساعت فروشی کار کرد و در طول این مدت نیز به کسب تجارب متعدد مشغول شد.

سال ۱۹۰۵

پس از سال‌ها کسب تجربه، ویلسدورف به فکر راه‌اندازی کسب و کار شخصی خود افتاد. اما از آنجایی که برای راه‌اندازی هر کسب و کاری نیاز به سرمایه اولیه است، مقداری پول از آلفرد دیویس، شوهر خواهرش، قرض کرد و شرکت خود را به صورت اشتراکی با وی در لندن تاسیس کرد‌. نام این شرکت نیز Wilsdrof & Davis بود. در آن برهه زمانی استفاده از ساعت مچی در میان مردم طرفداران زیادی نداشت و مردم آن زمان اغلب از ساعت های جیبی استفاده می کردند و بر این باور بودند که ساعت‌های مچی نوعی وسئله تزئینی زنانه هستند یا کاربرد ورزشی دارند. البته با گذشت چندین سال این باور به تدریج از ذهن مردم کمرنگ شد و اقشار ثروتمند جامعه علاقمند به استفاده از ساعت مچی شدند.

در ابتدا شرکت، یک ساعت مچی مردانه و یک ساعت کیفی زنانه را تولید کرد که ساعت‌هایی ساده و با امکانات اولیه بودند. البته ویلسدورف سعی می‌کرد محصولاتی تولید کند که از طراحی و ظرافت بالاتری برخوردار باشند تا بتوانند توجه همگان را جلب نمایند. به همین دلیل تصمیم گرفت تا با استفاده از قطعات دقیق‌ و با کیفیت یک شرکت‌ سوئیسی به نام Herman Aegler تجهیزات داخلی ساعت‌های خود را بسازد. همچنین متریال مربوط به طراحی بدنه و تزئین ساعت‌ها را نیز از طریق مذاکره با یک تولید کننده معروف انگلیسی تهیه می‌کرد تا بتواند بدنه ساعت‌های خود را با پوشش‌های نقره و طلا تزئین کند. خط تولید ساعت‌های این شرکت پس از تهیه متریال‌های مورد نیاز به سرعت رونق گرفت و محصولات اسپرت و رسمی متنوعی را به بازار ساعت عرضه کرد. ساعت‌های عرضه شده با استقبال بسیار خوبی مواجه شدند و ظرف مدت کوتاهی در انگلستان و کشورهای شرقی به فروش رسیدند.

سال ۱۹۰۶

در این سال برند رولکس از بند ساعت فلزی رونمایی کرد که قابلیت افزایش ابعاد را داشت.طراحی این بند، به شکلی بود که هماهنگی خاصی با بدنه‌ی اصلی ساعت داشت. این طراحی به شهرت بالایی رسید و برند رولکس از آن، در تولیدات سال‌های بعد نیز استفاده کرد و حتی امروز هم ساعت‌های این برند، از همین زبان طراحی پیروی می‌کنند.

سال ۱۹۰۸

هانس ویلسدورف در این سال برای شرکت خود نام رولکس را برگزید و این نام بر روی تمامی محصولات شرکت ثبت شد. وی حساسیت بسیار زیادی برای انتخاب این نام به خرج داد. او می‌خواست نامی را برای برند خود انتخاب کند که در اکثر زبان‌های دنیا به راحتی تلفظ شود و املای طولانی هم نداشته نباشد. وی واژگان متعددی را در کنار هم قرار داد تا اینکه سرانجام به نام «رولکس» رسید و رسما از آن بر روی محصولات خود استفاده کرد.

البته ایده‌ی استفاده از یک برند در سال‌های ابتدایی قرن بیستم چندان متداول نبود. اما ویلسدورف این کار را انجام داد و این امر با گذشت زمان به روندی مشابه در میان تولیدکنندگان دیگر تبدیل شد. وی برخلاف سایر فروشنده‌ها و توزیع‌کنندگان ساعت، معتقد بود که برای تولید و مونتاژ، استانداردهای سخت‌گیرانه‌ای دارد و به‌ همین دلیل باید برای کل ساعت‌های تولیدی خودش برندی جامع انتخاب کند.

خرده‌فروشان ساعت که تا پیش از این نام خود را بر روی ساعت‌ها حک می‌کردند، ابتدا در برابر درخواست ویلسدورف مقاومت نشان دادند. وی آن‌ها را راضی کرد تا ساعت‌های برند رولکس را در کنار برند سایر خرده‌فروش‌ها عرضه کنند. به مرور، حجم ساعت‌های این برند نسبت به سایر برندها چه در فروشگاه‌ها و چه بسته‌های حمل‌ونقل به خارج از کشور، بیشتر شد. کمپین‌های بازاریابی قوی برند رولکس در سال‌های بعد، موجب تمایل بیشتر خرده‌فروش‌ها به عرضه‌ی محصولات رولکس شد و آن‌ها این برند را به برندهای دیگر ترجیح می‌دادند. درواقع،‌ اغلب مشتریان خرده فروشان به دنبال برند رولکس بودند.

سال ۱۹۱۰

در این سال برند رولکس با رونمایی از اولین ساعت مچی کرنومتردار در دنیا موفق به اخذ گواهینامه سوئیسی دقت کرونومتریک شد.

سال ۱۹۱۴

در این سال برند رولکس از سوی رصدخانه Kew بریتانیا موفق به دریافت گواهینامه دقت درجه A شد. دفتر مرکزی برند رولکس چندین سال در کشور انگلستان قرار داشت اما پس از به پایان رسیدن جنگ جهانی اول و افزایش سرسام آور مالیات در این کشور، دفتر مرکزی شرکت به کشور سوئیس منتقل شد و فعالیت‌های شرکت در این کشور ادامه یافت. دفتر سوئیس با نام Montres Rolex SA در شهر ژنو تاسیس شد، البته دفتر لندن نیز به عنوان زیر مجموعه این شرکت به فعالیت خود ادامه ‌داد. حتی پس از انتقال برند رولکس به سوئیس نیز نوآوری‌ها و رونمایی از محصولات منحصر به فرد ادامه یافت.

سال ۱۹۲۴

رونمایی از اولین ساعت ضد آب دنیا به نام ساعت «Oyster» در این سال موفقیت بزرگ این برند بود. طراحی بدنه این ساعت ضد آب شامل قابی بسیار ضخیم می‌شد که به خوبی از موتور ساعت محافظت می‌کرد و از ورود آب و گرد و غبار به داخل ساعت جلوگیری می‌کرد. پس از کسب این موفقیت بزرگ شرکت از نماد و لوگو رولکس که همان تاج معروف می‌باشد رونمایی کرد. این نماد از آن زمان به بعد بر روی صفحه تمامی ساعت‌های رولکس حک می‌شود.

سال ۱۹۳۱

برند رولکس در این سال از ساعتی به نام Rolex Oyster Perpetual رونمایی کرد که اولین ساعت اتوماتیک دنیا بود. این ساعت علاوه بر خاصیت ضد آبی خود، نیازی به پیچ کوچک کنار ساعت جهت کوک کردن نداشت و به صورت اتوماتیک کار می‌کرد. عده‌ای از متخصصین و داوران صنعت ساعت سازی از محصولات Oyster برند رولکس با عنوان «ساعت قرن» یاد می‌کنند.

سال ۱۹۴۵

در این سال از محصول منحصر به فرد دیگری به نام Datejust رونمایی شد. این ساعت به قابلیت نمایش تاریخ در گوشه صفحه مجهز بود. این مدل ساعت نیز در آن زمان یکی از محصولات خاص برند بود که ابتدا برای آقایان طراحی شد، اما به دلیل استقبال بی‌نظیر از آن، مدل زنانه‌اش نیز طراحی و به بازار جهانی عرضه گردید.

برند رولکس در سال‌های بعدی نیز به طراحی و رونمایی از ساعت‌هایی که قابلیت‌های ویژه و خاصی داشتند ادامه داد و ساعت‌های رولکس دیگر مخصوص نشان دادن زمان نبودند و با کارکردهای متنوعی عرضه می‌شدند. این برند ساعت‌های مچی و پیشرفته‌ای جهت انجام فعالیت‌های حرفه‌ای مانند غواصی ( در ابتدا تا عمق 100 متری)، کوهنوردی، خلبانی و همچنین سفرهای اکتشافی طراحی کرد و ساعت‌هایش صرفا به کاربرد روزانه و نمایش زمان محدود نمی‌شدند. از دیگر ساعت‌های خاص برند رولکس می‌توان به رونمایی از ساعت Oyster Perpetual Day-Date که با طلای 18 عیار روکش شده بود و ساعت‌هایی با قابلیت نمایش تاریخ و نام کامل روز هفته نام برد که در زمان خود مورد استقبال قرار گرفتند.

سال ۱۹۶۳

هانس ویلسدورف، صاحب برند رولکس پس از کسب موفقیت‌ها و دستاوردهای مهم و جهانی در سن ۷۸ سالگی چشم از جهان گشود. پس از وی آندره هاینیگر به عنوان مدیر عامل رولکس مشغول به کار شد. در زمان مدیریت هاینیگر برند رولکس به فعالیت‌ها و نوآوری‌های خود ادامه داد و خط تولید این برند حتی در زمان رکود اقتصادی نیز همچنان برقرار بود. از دستاوردهای مهم برند رولکس پس از درگذشت ویلسدورف می‌توان به ساخت و رونمایی از ساعت غواصی Oyster Perpetual Sea Dweller اشاره کرد که تا عمق 600 متری در برابر نفوذ آب مقاومت داشت.

سال ۱۹۷۰

تولید ساعت Explorer II که برای استفاده کاوشگران و غارشناسان مناسب بود. نکته‌ی جالب این ساعت، نمایش ۲۴ساعته‌ی زمان است که در نزدیکی قطب و زیر اعماق زمین کاربرد زیادی داشت؛ چرا که در این مکان‌ها تشخیص روز و شب، تقریبا غیرممکن می‌شود.

پس از آن طراحی مدل دیگری از ساعت Oyster که به عقربه‌های کوارتز مجهز بود و کشش مغناطیسی بالایی داشت و تا عمق 50 متری نیز در برابر آب مقاوم بود از دیگر افتخارات این برند می‌باشد.

حقایقی درباره این برند

در ابتدا برند رولکس کار خود را به عنوان شرکت مونتاژ ساعت آغاز کرد. تمامی ساعت‌های این برند دست ساز هستند و قطعات آنها به وسیله دست مونتاژ می‌شوند. کلیه ساعت‌های این برند در ساعت 10:10 دقیقه عکاسی شده‌اند. همچنین این برند برای اولین بار ساعتی با قابلیت نمایش همزمان دو منطقه زمانی را تولید کرد.