انواع مختلف دستبند

دستبندها را می‌توان به عنوان یکی از کاربردی‌ترین زیورآلات و اکسسوری ها در پوشش بانوان به حساب آورد. در واقع دستبندها در جعبه‌های جواهرات و زیورآلات زنانه جای ثابتی دارند. حتی ساده‌‌ترین طرح‌ دستبندها نیز می‌تواند به زیبایی، فضای خالی مچ دست را پر کرده و به دستان شما ظاهر زیباتری ببخشد. برای انتخاب دستبند مناسب خودتان بهتر است با مدل‌های مختلف آن آشنایی داشته باشید. در این مقاله با انواع مختلف دستبند آشنا خواهید شد.

۱.دستبند النگویی

از انواع مختلف دستبند می تواند به دستبند های النگویی اشاره کرد. دستبندهای النگویی مانند النگوها ظاهری دایره‌ای شکل دارند. البته دستبندهای النگویی در مقایسه با النگوها انعطاف پذیری بیشتری دارند. به زبان ساده دستبندهای النگویی، النگویی انعطاف پذیر یا النگویی قفل دار هستند. برای ساخت دستبندهای النگویی از مواد مختلفی مانند طلا، نقره، پلاستیک، برنج، مس و … استفاده می‌شود. دستبندها اغلب به صورت ست یا ترکیبی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بد نیست بدانید که از دستبندهای النگویی به شکل سنتی در کشورهایی چون آفریقای جنوبی، هند، سریلانکا، پاکستان و بنگلادش استفاده شده است.

جهت بستن دستبندهای النگویی که بدون قفل طراحی شده‌اند، باید انگشتان دست خود را جمع کرده و دستبند را از نوک انگشتان دست به سمت بالا بلغزانید. استفاده از دستبندهای النگویی که طراحی بدنه آن‌ها به صورت قفل و گیره‌دار است، راحت‌تر می‌باشد. دستبندهای النگویی با تمام استایل‌ها و لباس‌ها ست شده و قابل استفاده می‌باشد، اما برای موقعیت‌های رسمی مناسب‌تر هستند. با وجود اینکه دستبندهای النگویی طراحی بسیار ساده‌ای دارند ولی در عین حال، مجلسی به نظر می‌رسند. می‌توان به طور همزمان چندین دستبند النگویی نازک را در کنار یکدیگر استفاده کرد، اما بهتر است که از تعداد کم‌تر دستبندهای النگویی با ضخامت بیشتر استفاده کنید. تنوع دستبندهای النگویی بسیار زیاد است و معمولا ارزان قیمت هستند، به همین دلیل نیز در میان جوانان محبوبیت بالایی دارند.

۲.دستبند کاف

نام دیگر دستبندهای کاف، دستبند باز یا دستبند پلیسی است. این دستبندها، طراحی عریض و ضخیمی دارند و به طور کامل بسته نمی‌شوند. البته امروزه نمونه‌های باریک و نازک این مدل دستبندها نیز وجود دارد. دستبندهای کاف طراحی بدون قفل و گیره دارند و هنگامی که روی مچ دست قرار می‌گیرند، به جای قفل یک فاصله خالی خواهند داشت. این مدل دستبندها انعطاف پذیر می‌باشند و قابلیت جمع شدن یا باز شدن دارند.

عموما برای ساخت دستبندهای کاف از طلا، نقره، چرم، مس و برنج استفاده می‌شود. در میان بانوان دستبندهای کاف طلا، نقره و برنجی محبوبیت بیشتری دارد اما آقایان از دستبندهای کاف چرمی استفاده می‌کنند. بهتر است دستبندهای کاف را در کنار زیورآلات ساده استفاده کنید تا دستبندهای شما بیشتر به چشم بیاید‌. دستبندهای کاف پهن ظاهری جسورانه و مطمئن دارند و برای استفاده در مهمانی‌ها و دورهمی‌های خانوادگی مناسب می‌باشند، اما نوع نازک‌تر این دستبندها برای استفاده روزانه مناسب هستند و با هر نوع تیپ و لباسی ست می‌شوند.

۳.دستبند تنیسی

اگر به گزینه‌های شیک و کلاسیک علاقمند هستید دستبند تنیسی بهترین گزینه شما برای هر موقعیتی خواهد بود. دستبند تنیسی، دستبندی ساده و شیک است که از اتصال چندین سنگ یکسان که به یکدیگر تشکیل شده است. جنس سنگ‌های این دستبند می‌تواند از الماس، نگین، کوبیک، زیرکونیا، سواروسکی و … باشد. معمولا در این دستبندها گیره‌ای وجود دارد که به وسیله آن دستبند کاملاً به مچ دست محکم می شود. به دلیل اتفاقی که در بازی تنیس افتاده است این اسم برای این نوع دستبند انتخاب شده است. در یکی از مسابقات تنیس باز معروف کریس اورت، دستبند او از دستش رها شد و مسابقه تا پیدا شدن دستبند وی متوقف شد. پس از این حادثه، این مدل دستبند به دستبند تنیسی معروف شد.

بهتر است از دستبندهای تنیسی که از سنگ‌های با ارزشی مانند الماس و فلزهای گران قیمت ساخته می‌شوند، برای مراسمات رسمی استفاده کنید. دستبندهای تنیسی که طراحی باریک، راحت و منعطفی دارند جزء بدلیجات به حساب می‌آیند و برای استفاده‌ی روزانه نیز مناسب می‌باشند. حتی می توان دستبندهای تنیسی را همراه لباس‌های اسپورت یا لباس‌های شب نیز استفاده کرد.

۴.دستبند افسون

نام دیگر دستبند افسون، دستبند چارم یا دستبند شانس و اقبال است و یکی از رایج ترین نوع دستبندهای زنانه می‌باشد. معمولا طراحی دستبند افسون شامل زنجیری از جنس طلا، نقره، برنج یا استیل است که مهره‌های افسون به آن متصل شده‌اند. از قدیم الایام، دستبندهای افسون را برای خوش شانسی و محافظت در مقابل خطرات، استفاده می‌کردند.

همچنین شما می‌توانید زنجیر دستبند افسون را بخرید و مهره‌ها را به حسب سلیقه‌ی خود به آن اضافه کنید. دستبندهای چارم، مناسب هر سلیقه و موقعیتی هستند و با هر تیپ و استایلی ست می‌شوند.

۵.دستبند مهره‌ای

دستبندهای مهره‌ای در میان جوانان بسیار محبوب است و با تیپ‌های مختلفی ست می‌شود. طراحی دستبند مهره‌ای شامل چندین مهره است که به وسیله یک نخ، سیم یا زنجیر به یکدیگر متصل شده‌اند. برخی از این مدل دستبندها، دارای قفل و گیره نیز هستند. برخی دیگر نیز به وسیله یک تکه چرم، ربان یا نخ به هم بسته می‌شوند. بعضی دیگر هم طراحی بدون قفل دارند و از قبل با نخ به هم متصل شده‌اند و حالت کشی دارند. به دلیل کاربری آسان و وزن سبک، دست‌بندهای مهره‌ای و کشی برای ظاهری ساده مناسب می‌باشند.

برای ساخت دستبندهای ارزان قیمت مهره‌ای، معمولاً از مواد معدنی استفاده نمی‌شود، بلکه موادی مانند شیشه، پلاستیک، صدف، شاخ حیوانات، چوب، کاغذهای بازیافتی و دانه‌های قهوه در ساخت آن‌ها استفاده می‌شود. اما نوع گران قیمت دستبندهای مهره‌ای با مروارید اصل، فیروزه، فلز، یشم، عقیق و سنگ‌های جواهر ساخته می‌شوند. ویژگی مثبت این دستبندها در استفاده همزمان چندین رنگ در یک دستبند است.

خواص خاص سنگ‌ها و مهره‌ها موجب تمایل برخی از افراد به استفاده از دستبندهای مهره‌ای شده است. توجه داشته باشید هر چه سنگ‌های قیمتی‌تری در ساخت دستبند به کار رفته باشد، آن دستبند مهره‌ای برای مجالس رسمی و خاص مناسب خواهد بود.

۶.دستبند زنجیری

دستبندهای زنجیری از دستبندهای شیکی هستند که برای استفاده روزانه مناسب می‌باشند. این دستبندها از قطعاتی تو در تو تشکیل شده‌اند و نمای زنجیری شکل دارند. معمولا در دستبندهای زنجیری از قفل لابستر (طوطی) یا فنری استفاده می‌شود. دستبندهای زنجیری معمولا از جنس طلا، نقره، برنج یا استیل ساخته می‌شوند. نوع برنجی این دستبندها طول‌های مختلفی دارد که حتی برخی از آن‌ها را میتوان چندین بار دور مچ دست پیچید.

دستبندهای زنجیری، طراحی شیکی دارند و برای استفاده روزانه و موقعیت‌های مختلف مناسب هستند. این نوع دستبندها برای استفاده در مناسبت‌های غیررسمی یا مهمانی‌های دوستانه نیز مناسب هستند و هیچ وقت هم از مد نمی‌افتند. دستبندهای زنجیری در مدل‌های مختلفی چون امگا، تسمه‌ای، طنابی، پاپ کورنی، کابلی، توری، ماری، سن‌مارکو، بیزانس و اسپیگا موجود هستند.

۷.دستبند کارتیر

دستبندهای کارتیر یا کارتیه در سال‌های اخیر از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار شده‌اند و به عنوان یکی از پر فروش‌ترین دستبندها طی چند سال اخیر شناخته شده‌اند.

دستبند کارتیه در طرح‌های بسیار مختلف یافت می‌شود و طراحی زنجیری شکلی دارد. این دستبندها به صورت قفل‌دار طراحی می‌شوند و در انواع مختلف ضخیم و نازک موجود می‌باشند.

۸. دستبند رولکسی

دستبندهای رولکسی نیز طی سال‌های اخیر به محبوبیت بالایی رسیده‌اند و از کارهای پرفروش به حساب می‌آیند. این دستبندها مانند بند ساعت‌های رولکس طراحی می‌شوند و اغلب همراه با ساعت ست شده و استفاده می‌شوند. برای ساخت این دستبند‌ها از قفل‌هایی مانند قفل‌های بند ساعت استفاده می‌شود. دستبندهای رولکسی بیشتر برای استفاده روزانه مناسب می‌باشند.