تاریخچه برند تیفانی

برند تیفانی که به پادشاه الماس نیز معروف است برندی جهانی با شهرتی جهانی می‌باشد و نزدیک به دو قرن از تاسیس آن می‌گذرد. این برند بیشتر با طلا و جواهرات خود شناخته شده است اما کالاهای دیگری چون عطر و ادکلن، لوازم کریستالی، ساعت و ظروف چینی نیز تولید می‌کند. در این مقاله به بیان تتاریخچه برند تیفانی می‌پردازیم.

سال ۱۸۳۷

چارلز لوئیس تیفانی در سن ۲۵ سالگی ۱۰۰۰ دلار از پدرش قرض می‌کند و به همراه دوستش جان بی یانگ یک فروشگاه کوچک لوازم التحریر و لوازم لوکس را افتتاح می‌کند. این فروشگاه کوچک در شهر نیویورک، خیابان برادوی شماره ۲۵۹ واقع شده بود.

سال ۱۸۳۹

در کنار لوازم التحریر کالاهایی چون ساعت‌های لوکس، ظروف تزئینی نقره، ظروف چینی و شیشه‌ای در این فروشگاه فروخته می شد اما دو سال پس از تاسیس فروشگاه تیفانی در رقابت قیمتی شکست خورد. به دلیل این که مردم می‌توانستند این اقلام را به طور مستقیم از کشتی‌هایی که به بنادر نیویورک و شهرهای ساحلی اطراف وارد می‌شدند، با قیمتی ارزان و مناسب خریداری کنند.

سال ۱۸۴۱

تاجری به نام الیس با تیفانی شریک شد و با ورود سرمایه نقدی این شریک، تیفانی به مهم‌ترین پخش کننده ظروف کریستال و چینی و کالاهایی چون عطر و لوازم جانبی مد تبدیل شد. شرکت تیفانی این اقلام را به طور مستقیم از فرانسه وارد می‌کرد و همین مسئله باعث شد که نام این شرکت بر سر زبان‌ها بیافتد و شیک پوشان، برند تیفانی را به خوبی بشناسند. پس از این شراکت نام فروشگاه به تیفانی و یونگ و الیس تغییر پیدا کرد.

سال ۱۸۴۵

تیفانی دست به نوآوری زد و برای اولین بار در دنیا کاتالوگ محصولات خود را منتشر کرد. شرکا نام این کتاب را کتاب آبی قرار دادند و در آن مجموعه کاملی از محصولات خود را معرفی کردند. همچنین تیفانی برای مشتریان خود این امکان را فراهم کرد که بدون نیاز به مراجعه حضوری و از طریق پست کاتالوگ را دریافت کنند.

سال ۱۸۴۸

در این سال فرانسه با انقلابی دیگر مواجه شد و پس از سقوط لوئی فیلیپ، جمهوری دوم با محوریت مبارزه با تجملات و اشرافی‌گرایی بر سرکار آمد. این مسئله سبب فرار تمامی اشراف‌زادگان و درباریان فرانسه شد. اشراف زاده­ها و درباریان فرانسه برای فرار نیازمند فروش جواهرات خود و تبدیل آن‌ به پول نقد بودند. با وجود شرایط ناپایدار در فرانسه، شرکا تصمیم گرفتند خطر حضور در پاریس را به جان بخرند و از این موقعیت نهایت استفاده را ببرند و اقدام به خرید جواهرات با کیفیت و ارزشمند درباریان و اشراف‌زادگان فرانسوی کنند. به همین منظور یانگ در پاریس مستقر شد و این جواهرات با ارزش را خریداری کرد. طولی نکشید که این جواهرات بر روی پیشخوان فروشگاه برادوی نیویورک قرار گرفت. با کمک سود خوبی که فروشگاه از خرید و فروش این جواهرات به دست آورده بود، شرکا توانستند چندین مغازه جواهر فروشی افتتاح کنند.

سال ۱۸۵۰

با شراکت Reed در فرانسه، شعبه پاریس شرکت Tiffany, Reed & Co افتتاح شد.

سال ۱۸۵۳

چارلز لوئیس سهام شرکای دیگر را خریداری کرد و نام شرکت به Tiffany & Co تغییر یافت. فروشگاه نیویورک نیز به خیابان برادوی شماره ۵۵۰ منتقل شد. همچنین در همین سال چارلز لوئیس از ساعت اطلس ۲۷۴.۳۲ سانتی متری رونمایی کرد که در بالای فروشگاه تیفانی قرار دارد. این ساعت قدیمی‌ترین ساعت عمومی شهر نیویورک است و همچنان بالای در ورودی فروشگاه قرار دارد.

سال ۱۸۶۱

رئیس جمهور وقت آمریکا آبراهام لینکلن، نیم ست گردنبند و گوشواره مروارید دانه تیفانی را برای همسرش خریداری نمود. این یکی از بزرگترین افتخاراتی بود که در آن زمان نصیب شرکت تیفانی می‌شد‌‌.

در همین ایام جنگ‌های داخلی آمریکا نیز شروع شد. تیفانی در برهه جنگ برای شمالی‌ها از خارج از کشور سلاح گرم و مهمات تهیه می‌کرد و به ساخت پرچم و ابزار جراحی برای ارتش مشغول بود. همچنین در این دوران شرکت تیفانی با دولت قرارداد منعقد کرد و برای دریاسالاران و ارتشی‌ها شمشیرهایی تشریفاتی با سنگ‌های قیمتی می­ساخت.

سال ۱۸۶۷

تیفانی جایزه بزرگ صنعت نقره در نمایشگاه جهانی پاریس را دریافت کرد و به موجب آن در میان برنده‌های شناخته شده جهان به رسمیت شناخته شد.

سال ۱۸۶۸

افتتاح اولین شعبه لندن

سال ۱۸۷۰

افتتاح شعبه جدیدی در منهتن که برای تجهیز آن مبلغ هنگفت نیم میلیون دلار صرف شده است. نیویورک تامز این فروشگاه جدید تیفانی را کاخ جواهرات نامیده است.

سال ۱۸۷۱

تیفانی در این سال ظروف نقره‌ای با سبک و طرح ژاپنی تولید کرد که بسیار مورد استقبال قرار گرفت؛ تا آنجا که موزه‌‌های دنیا به جهت نمایش دائمی این لوازم اقدام به خریداری آن کردند.

سال ۱۸۷۷

الماسی زرد و با وزن حدودی ۲۸۷ قیراطی در معادن الماس کیمبرلی آفریقا کشف شد. چارلز تیفانی یک سال بعد این الماس را با قیمت ۱۸۰۰۰ دلار خریداری کرد.

سال ۱۸۷۸

در این سال به چارلز تیفانی عنوان پادشاه الماس‌ها داده شد‌. خرید مداوم سنگ‌های قیمتی با ارزش و کمیاب باعث شد که چارلز به این لقب دست پیدا کند.

سال ۱۸۸۵

در این دوران تجددگرایی بسیار مطرح شده بود‌. از این رو پسر چارلز تیفانی شرکتی به نام تیفانی و با محوریت شیشه‌های رنگی تاسیس کرد که در آن گلدان، چراغ و اکسسوری ارائه میشد.

سال ۱۸۸۶

تیفانی در این سال از طرح جدید حلقه‌های نامزی رونمایی کرد که الماس آن با شش چنگ کار می‌شد، درحالی که در آن دوران معمولا الماس­ها با سه یا چهار چنگ روی کار سوار می‌شدند. این طرح یکی از محبوب‌ترین طرح‌های حلقه‌ی نامزدی در جهان است و به آن عنوان تیفانی سیتینگ یا چنگ گذاری تیفانی داده شده است.

سال ۱۸۸۷

چارلز لوئیس تا این سال توانست یک سوم جواهرات سلطنتی فرانسه را جمع آوری کند.

سال ۱۸۸۹

فارنهام، طراح تیفانی، طرحی به شکل گل ارکیده را ساخت که از نظر ظاهر و اندازه شباهت بسیار زیادی با نمونه طبیعی این گل داشت.

سال ۱۹۰۲

پس از درگذشت پدر، لوئیس کامفورت تیفانی اولین مدیر طراحی رسمی این شرکت شد. در این سال جنبش هنر نو رو به گسترش بود. جواهرات لوئیس که از طبیعت الهام گرفته شده بودند و از متریال‌هایی مانند شیشه، سنگ‌های قیمتی و مینا ساخته شده بودند، او را از پیشگامان این جنبش قرار داد.

در این سال تیفانی سنگی به نام کونزیت را کشف کرد. نام این سنگ برگرفته از گوهرشناس و گوهرتراش افسانه‌ایی تیفانی، جورج کونز می‌باشد.

سال ۱۹۱۰

گوهر مورگانیت توسط شرکت تیفانی در ماداگاسکار کشف شد. نام این گوهر برگرفته از وفادارترین مشتری تیفانی (سرمایه دار بانکی جان پیرپونت مورگان) می‌باشد.

سال ۲۰۱۲

در این سال تیفانی به مناسب جشن ۱۷۵ سالگی خود از آلیاژی فلزی و منحصر بفرد به نام RUBEDO را رونمایی کرد‌. این این فلز رنگ صورتی ملایم و در عین حال گرمی دارد و یادآور نور خورشید در اول سپیده دم می‌باشد.

تیفانی دنیا را با سنگ‌های قیمتی بسیاری آشنا کرد و همچنان گوهرشناسان تیفانی برای تهیه دیدنی ترین سنگ های قیمتی به دورافتاده ترین نقاط جهان سفر می‌کنند.