تفاوت طلای زرد، سفید و رزگلد

با وجود اینکه اغلب طلا را با نمای زرد و درخشانش به یاد می‌آوریم، اما در حقیقت طلا انواع مختلفی دارد و در رنگ‌های متنوعی راهی بازار می‌شود که شاید برخی از آن‌ را تا به حال ندیده باشید. در این میان اما طلای رزگلد و طلای سفید پس از طلای زرد از محبوب‌ترین گزینه‌هایی هستند که مردم جهت خرید زیورآلات خود آن‌ها را انتخاب می‌کنند. البته بسیاری از افراد و علاقه‌مندان به طلا و جواهرات تفاوت طلای زرد،سفید و رزگلد را نمی‌دانند. در این مقاله قصد داریم به بیان تتفاوت طلای زرد، سفید و رزگلد طلا بپردازیم.

رنگ‌های مختلف طلا چگونه به دست می‌آیند؟

در حال حاضر تولیدکنندگان طلا و جواهرات زینتی مجموعه وسیعی از فلزات و متریال‌ها را برای ساخت انواع اکسسوری و تزئینات به کار می‌برند. این متریال‌ها شامل طلا، پلاتین، نقره، تیتانیوم و … می‌باشد؛ اما در این میان فلز طلا یکی از لوکس‌ترین و گران‌ترین گزینه‌های موجود در بازار است. جواهرات طلا در رنگ‌های متنوعی مانند طلای زرد، طلای سفید، رزگلد و … عرضه می‌شود. انتخاب نهایی با شماست؛ در میان سه گزینه مرسوم اولویت‌بندی خاصی وجود ندارد و انتخاب هر یک از آنها بیشتر به سلیقه شخصی خریدار مربوط است.

از جمله مسائلی که معمولاً ذهن خریداران طلا را به خود مشغول می‌کند این است که جهت محافظت از طلا در طولانی‌ مدت چه کاری می‌توان انجام داد و چگونه می‌توان از طلای خود در برابر خراشیدگی و ضربه محافظت کرد؟ طلا فلزی نرم و منعطف است که با خلوص بالا نمی‌توان برای ساخت زیورآلات از آن استفاده کرد. به همین دلیل است که در ساخت جواهرات، طلا را با فلزات دیگری مانند نیکل و مس ترکیب می‌کنند تا طلایی با خلوص پایین‌تر اما مقاوم به دست بیاید. از طلای به دست آمده می‌توان در ساخت انواع مصنوعات و جواهرات استفاده کرد. از ترکیب طلا با فلزات متفاوت است که رنگ‌های مختلفی از طلا ساخته می‌شود.

طلای زرد

طلای زرد رنگ رایج‌ترین طلایی است که از آن در صنعت جواهرسازی استفاده می‌شود. در واقع طلای زرد دقیقاً همرنگ فلز اصلی طلا ساخته می‌شود البته از نظر میزان خلوص تفاوت‌هایی با آن دارد. از این نوع طلا عیارهای متفاوتی در بازار  وجود دارد که خالص‌ترین نوع آن با نام طلای ۲۴ عیار و مرسوم‌ترین آن طلای ۱۸ عیار می‌باشد. بهتر است به هنگام خرید طلا این نکته را در نظر بگیرید که هرچه عیار بالاتری را انتخاب کنید، طلای شما خالص‌تر، نرم‌تر و میزان سختی آن کمتر می‌شود.

طلای زرد از ترکیب طلای خالص با فلزاتی چون نقره، مس و روی ساخته می‌شود. این نوع طلا به نسبت رنگ‌های دیگر خالص‌ترین نوع است و به نسبت انواع دیگر طلا میزان حساسیت کمتری دارد.

بدون شک طلای زرد از محبوب ترین رنگ‌های طلا در طول تاریخ به شمار می‌آید و بیش از ۲۰۰۰ سال است که در ساخت حلقه‌های ازدواج از آن استفاده می شود.

طلای سفید

طلای سفید از ترکیب طلای زرد و فلزاتی چون پلاتین (پالادیوم) ساخته می‌شود. پلاتین کاربردی‌ترین و مرسوم‌ترین متریالی است که در ساخت طلای سفید از آن استفاده می‌شود اما می‌توان برای ساخت آن از نیکل و روی هم استفاده کرد. طلای سفید به نسبت طلای زرد از دوام و مقاومت بیشتری برخوردار است، علت این امر خلوص پایین‌تر طلای سفید به نسبت طلای زرد می‌باشد. همچنین از نظر قیمتی نیز طلای سفید از طلای زرد و زیورآلات پلاتینی قیمت به صرفه تری دارد.

عموما برای درخشنده‌تر شدن زیورآلات ساخته شده از طلای سفید، یک لایه رودیوم هم روی آن می‌کشند. چرا که طلای سفید درخشنده و براق نیست و به رنگ خاکستری روشن می‌باشد. رودیوم یک فلز نقره‌ای و سفید می‌باشد که رنگ براقی دارد و به حلقه‌های طلای سفید دوام بیشتری می‌بخشد.

طلای سفید اولین بار در قرن نوزدهم اختراع شد اما تا دهه 1920 محبوبیت چندانی نداشت.

طلای رزگلد

طلای رزگلد که با نام‌های دیگری چون طلای سرخ، طلای صورتی و گاها طلای روسیه نیز خوانده می‌شود، از ترکیب طلای خالص با مس و یا در بعضی اوقات نقره ایجاد می شود. برای ساخت این نوع طلا از نسبت متداول ۷۵ درصد طلا و ۲۲ درصد مس و نسبت کمی نقره استفاده می‌شود. فلز مس به طلا رنگ صورتی می بخشد و هر چه نسبت مس استفاده شده بیشتر شود بر روی غلظت رنگ طلا نیز تأثیر می گذارد. عیارهای رایج طلای رزگلد نیز شامل ۱۸ عیار و ۱۴عیار است و در سایه‌های مختلفی از رنگ صورتی تا قرمز وجود دارد.

طلای رزگلد از گزینه‌های نسبتاً جدید رنگ‌های طلاست. این رنگ برای اولین بار در روسیه و در دهه ۱۸۰۰ ایجاد شد و در آن زمان به محبوبیت بالایی رسید. همچنین طلای رزگلد تا اواسط دوره ویکتوریا محبوب بود، اما در دهه ۱۹۲۰ محبوبیت آن به اوج خود رسید. تا این که در اواخر نیمه قرن بیستم، به ویژه دهه ۹۰، از محبوبیت هر دو رنگ طلای زرد و رزگلد کاسته شد و آن‌ها را به نوعی قدیمی و از مد افتاده به حساب می‌آوردند چرا که در آن زمان از طلای سفید برای ساخت جواهرات استفاده کردند و این رنگ به محبوبیت دست یافت. با این وجود، طلای زرد امروزه به عنوان یک رنگی کلاسیک، مجددا مد شده و محبوبیت پیدا کرده است. طلای رزگلد نیز بسیار محبوب است، چرا که رنگی زنانه و لطیف دارد. طلای رزگلد و طلای زرد، رنگ‌هایی بی مانند و کلاسیک هستند که استفاده از هرگونه جواهرات با این دو رنگ همیشه مد و زیبا خواهد بود.

طلای رزگلد به نسبت سایر رنگ‌های طلا قیمت مقرون به صرفه‌تری دارد چون هزینه مسی که در ترکیب آن به کار رفته است کمتر می‌باشد.

دوام و ماندگاری

طلای زرد مستعد خراش برداشتن است و جهت حفظ جلای آن به توجه و نگهداری بیشتری نیاز دارد. از آنجایی که در ساخت طلای رزگلد از مس استفاده می‌شود دوام آن بسیار بیشتر از طلای زرد و حتی طلای سفید می‌باشد. همچنین طلای سفید در مقایسه با طلای زرد و رزگلد پس از مدت کوتاه‌تری نیاز به آبکاری دارد تا درخشش اولیه خود را به دست بیاورند. از این رو می‌توان گفت که طلای رزگلد به حداقل مراقبت احتیاج دارد و اگر چه که با گذشت زمان خراش‌هایی بر سطح آن ایجاد می شود، اما می توان آن را جلا داد تا رنگ و درخشش اولیه را به دست بیاورد. اگر سبک زندگی فعالی دارید، بهترین انتخاب برای شما طلای رزگلد است، چرا که بهتر از طلای زرد با ضربه و سائیدگی کنار می‌آید.

کلام آخر

بهتر است هنگام انتخاب طلا این نکته را در نظر بگیرید که برخی از سنگ‌های قیمتی نسبت به طلای زرد بر روی طلای سفید جلوه‌نمایی بیشتری دارند.

همچنین بهتر است هنگام تصمیم‌گیری بین رنگ‌های مختلف، نوع و رنگ سنگ قیمتی موردپسندتان را هم در نظر بگیرید. به عنوان مثال، الماس‌های بی‌رنگ بر روی حلقه طلای سفید در مقایسه با طلای زرد ظاهر زیباتری دارند.