انواع گردنبند طلا

اولین چیزی که در میان زیورآلات و جواهرات خودنمایی می‌کند و توجه همگان را به خود جلب می‌کند گردنبند است. از این رو شکل، جنس و تناسب آن با نوع لباس­ها و فرم اندام، بر روی استایل شخص تاثیر اساسی خواهد داشت. برای آن که بهتر متوجه شوید چه گردنبندی برای استایل و اندام شما مناسب است باید با انواع گردنبند آشنایی داشته باشید از این رو در این مقاله به بررسی انواع مختلف گردنبند می‌پردازیم.

۱. گردنبند یقه‌ای

گردنبند یقه‌ای یا گلوبند کوتاه‌ترین نوع گردنبند است. در گذشته برای تمامی گردنبندها، از اصطلاح گردنبند یقه‌ای استفاده می‌شد، اما امروزه فقط به کوتاه‌ترین گردنبندها، گردنبند یقه‌ای گفته می‌شود. این مدل گردنبندها به طور کامل به گردن می‌چسبند و بالای استخوان ترقوه قرار می‌گیرند. معمولاً فرم بدنه گردنبندهای یقه‌ای ضخیم است و مانند یقه‌ی پیراهن می‌باشد. طول این گردنبندها مابین 30 الی 40 سانتی‌متر است.

برای ساخت گردنبندهای یقه‌ای از طلا، نقره، روبان، مخمل و حتی چرم استفاده می‌شود. مدل ضخیم گردنبندهای یقه‌ای که امروزه مد شده را بهتر است به تنهایی و بدون گردنبندهای دیگر استفاده کنید. اگر این مدل گردنبندها را با لباس‌های یقه باز، یقه قایقی و زیرشانه‌ای، ست کنید جلوه‌نمایی خاصی خواهد داشت. علاوه بر این گردنبند یقه‌ای در کنار لباس‌های مجلسی، یک مکمل عالی است. بطور کلی، این نوع گردنبند با لباس‌های یقه U شکل، یقه گرد و لباس‌های دکلته بهترین هارمونی را دارد.

۲. گردنبند چوکر

نام دیگر گردنبندهای چوکر، گردنبند طوقی است. این گردنبند نیز جزو گردنبندهای کوتاه حساب می‌شود و در جنس و طرح، تنوع بالایی دارد. گردنبند چوکر پایین استخوان ترقوه قرار می‌گیرد و نسبت به گردنبند یقه‌ای آزادتر است و طول بیشتری دارد. گردنبندهای چوکر می‌توانند شامل آویز، مهره یا طرح‌های پیچیده‌تری باشند. میتوان گفت زمانی که لباس‌های یقه باز مانند دکلته مد شد، استفاده از گردنبند چوکر نیز رواج یافت. طول این مدل گردنبندها ما بین 35 الی 45 سانتی‌متر می‌باشد.

گردنبندهای چوکر مکمل هر نوع خط گردنی هستند. این مدل گردنبندها را می توان به شکلی استفاده کرد که بر روی یکدیگر قرار بگیرند و کل گردن را بپوشانند. همچنین می‌توان گردنبند چوکر نازکی که روی گردن قرار می‌گیرد را در کنار گردنبندی بلندتر مانند اپرا استفاده کرد چرا که این دو سایز متفاوت، تضاد زیبایی را در کنار یکدیگر ایجاد می‌کنند. گردنبندهای چوکر، در کنار لباس‌هایی با یقه هفت و یقه اسکوپ جلوه‌ای خاص و زیبا دارند. گردنبندهای چوکر را می‌توان همراه شلوار جین، در کنار لباس رسمی یا در محل کار، مجالس و مهمانی ها یا دورهمی‌های خانوادگی و با هر استایلی ست کرد و در هر موقعیتی استفاده کرد.

۳. گردنبند پرنسسی

گردنبند پرنسسی گردنبندی محبوب و رایج با ظاهری سلطنتی و شیک است که معمولا در ساخت آن از نگین استفاده می‌شود‌. این مدل گردنبند، از گردنبند جشنی کوتاه‌تر و از گردنبند چوکر بلندتر است و طول آن معمولاً ما بین 42 الی 48 سانتی‌متر است. گردنبندهای پرنسسی در دو طرح سبک و سنگین موجود هستند و دقیقاً زیر استخوان ترقوه قرار می‌گیرد. معمولا این مدل گردنبند طراحی آویزدار دارد و آویز آن، زیر استخوان ترقوه قرار می‌گیرد.

گردنبند پرنسسی را می‌توان در موقعیت های مختلف استفاده کرد، البته بیشتر برای لباس‌های رسمی مناسب است. می‌توان این گردنبند را همراه لباس یقه هفت یا با کت زنانه استفاده کرد.

۴. گردنبند جشنی

نام دیگر گردنبند جشنی، گردنبند نمایشی یا گردنبند ضیافتی است. طول این گردنبند، از گردنبند پرنسسی بلندتر و از گردنبند اپرا کوتاه‌تر است. از این رو می‌توان آن را در کنار گردنبندهای دیگر استفاده کرد. طول گردنبند جشنی ما بین ۵۵ الی ۶۰ سانتی‌متر است و در میان استخوان ترقوه و سینه‌ها قرار می‌گیرد.

گردنبند جشنی را می‌توان با لباس‌های رسمی ست کرد، همچنین در کنار لباس‌هایی با یقه بسته و یقه اسکی ظاهر جذابی پیدا می‌کند. این مدل گردنبندها معمولا با مهره و سنگ طراحی می‌شوند.

۵. گردنبند اپرا

گردنبند اپرا برای اشخاصی که دوست دارند کمی جذابیت دراماتیک به استایل خود اضافه کنند مناسب می‌باشد. معمولا این مدل گردنبندها را با مروارید یا مهره طراحی می‌کنند. اگر به گردنبندهای بلند علاقمند هستید، می‌توانید گردنبند اپرا را به صورت تک رشته بپوشید. همچنین می‌توان آن را دو بار دور گردن پیچاند تا شبیه به گردنبند چوکر دو رشته‌ای شود. طول گردنبند اپرا ما بین ۷۰ الی ۸۵ سانتی متر است و نوع بلند آن تا زیر سینه یا نزدیک ناف نیز می‌رسد. از آنجا که طول این گردنبند بلند است، می‌توان آن را با یقه‌های مختلف ست کرد. به عنوان مثال یک گردنبند اپرای بلند، در کنار گردنبند چوکر و لباس یقه هفت، جلوه‌ی خاص و زیبایی خواهد داشت. همچنین می‌توان این مدل گردنبند را در کنار لباس‌های یقه ‌اسکی یا یقه ‌ایستاده استفاده کرد.

۶. گردنبند کمندی

نام‌های دیگر گردنبند کمندی، گردنبند طنابی، گردنبند ریسمانی یا گردنبند Y است. این مدل گردنبند بلندترین نوع گردنبند است و فاقد گیره می‌باشد. زنجیر یا مهره‌های گردنبند کمندی، مانند طنابی بلند است که انتهای آن داخل یک دایره قرار می‌گیرد و بسته می‌شود.

طول گردنبند کمندی ما بین 80 الی 90 سانتی متر است و رو یا پایین‌تر از ناف قرار می‌گیرد، البته می‌توان طول آن را تنظیم کرد. بسته به طول این گردنبند، می توانید آن را چندین بار دور گردن بپیچید و شبیه به گردنبند چوکر درآورید. به علاوه می توان با تغییر انتهای این گردنبند به سایز دلخواه رسید. به همین دلیل دست شما در انتخاب یقه‌ی لباس باز است. نوع بلند گردنبندهای کمندی برای استایل‌های بوهو مناسب است.

۷. گردنبند آویز

گردنبندهای آویز زنانه، طرح‌ها و رنگ‌های متنوع و مختلفی دارد. این مدل گردنبند از تطبیق‌ پذیرترین زیورآلات است که علاوه بر جذاب‌تر کردن استایل شما، نشان‌دهنده شخصیت شما می‌باشد. آویز این گردنبند، نقطه‌ی کانونی آن است که به زنجیری با طول‌های مختلف وصل می‌شود.

نوع تک نگین این گردنبند، حالت خاصی دارد که تمرکز اصلی آن بر روی الماس، سنگ، مروارید یا اشیای دیگر است. گردنبندهای آویزی تک نگین ظاهری ساده دارند و هیچگاه از مد نمی‌افتند. پلاک‌های این گردنبندهای اشکال‌ مختلفی دارند مانند: ستاره، ماه، درخت، سنگ‌های قیمتی و  . این نوع گردنبند تقریباً برای تمامی استایل‌ها مناسب است.

۸. گردنبند لاکت

گردنبند لاکت، گردنبندی آویز و کوچک است که داخل آویز آن عکس یا یادبود قرار می‌گیرد. از آنجایی که این گردنبندها با خود یادگاری حمل می‌کنند، ارزش خاصی دارند و معمولاً از یک نسل به نسل دیگر خانواده منتقل می‌شوند. عکس داخل این گردنبندها، مفهوم عمیقی برای خانواده دارد و سرشار از خاطرات و احساسات است. گردنبندهای لاکت بیشتر در دوران ویکتوریا مرسوم بودند اما هنوز هم طرفداران زیادی دارند.

معمولا سایز این مدل گردنبندها مانند سایز گردنبند اپرا است، اما زنجیرهای آن مانند گردنبند پرنسسی ظاهر جذابی دارد. اگر آویز گردنبند لاکت شما بلند است، می توانید به همراه آن از زنجیری با سایز چوکر استفاده کنید.

۹. گردنبند مهره‌ای

معمولا گردنبندهای مهره‌ای در اندازه گردنبندهای چوکر، پرنسسی، جشنی و اپرا تولید می‌شوند. در ساخت این گردنبندها، از چندین مهره با اندازه های متفاوت استفاده می‌شوند. معمولا بزرگ‌ترین مهره‌ها را در مرکز گردنبند قرار می‌دهند. هر چقدر مهره‌های گردنبند به کناره‌ها نزدیک شوند، از قطرشان کاسته خواهد شد. نوع ساده گردنبند‌های مهره‌ای نیز وجود دارد که مهره‌های آن هم اندازه هستند و می‌توان از آن‌ در کنار استایل های ساده و رسمی استفاده کرد.

در ساخت گردنبندهای مهره‌ای معمولا از فیروزه، مرجان و بیک لایت ستفاده می‌شود. مثلا گردنبندهای مروارید، معمولا به شکل گردنبندهای مهره‌ای ساخته می‌شوند.

۱۰. گردنبند چند رشته‌ای

طراحی گردنبندهای چند رشته‌ای شامل چند رشته گردنبند است که همگی به یک گیره متصل شده‌اند. معمولا در گردنبندهای مروارید و مهره‌ای از این سبک گردنبند استفاده می‌شود. سایز گردنبندهای چندرشته‌ای معمولا مانند گردنبندهای چوکر و پرنسسی است. گردنبندهای چندرشته‌ای که در این سایزها ساخته می‌شوند، کاملا تخت قرار می‌گیرند و پیچ و تاب نمی‌خورند.

گردنبند سه رشته‌ای، پرفروش‌ترین نوع گردنبند چند رشته‌ای است. هر چه تعداد رشته‌های این نوع گردنبند بیشتر باشد، برای مجالس و مهمانی‌های خاص مناسب‌تر خواهد بود.

۱۱‌. گردنبند سوتوار

اصطلاح سوتوار در زبان فرانسوی به معنای گردنبند بلندی است که آویزی زینتی از آن آویزان باشد. معمولا این گردنبند با سایز گردنبند اپرا یا بیشتر ساخته می‌شود. گردنبند سوتوار بیشتر در قرن بیستم و همزمان با جنبش آرت دکو مطرح شد.

از آنجایی که گردنبندهای سوتوار بلند هستند، می توان آن‌ها را به روش‌های مختلفی استفاده کرد. مثلا؛ می‌توان این گردنبندها را برای تزئین سر استفاده کرد. همچنین می‌توان آن را مانند گردنبند دو بار دور گردن پیچاند. حتی میتوانید این گردنبندها را چند بار دور دست خود بپیچید و به عنوان دستبند استفاده کنید. گردنبند سوتوار مناسب مجالس و مهمانی‌های خاص می‌باشد و در کنار لباس‌های یقه‌ گرد، یقه‌ هفت و دکلته جلوه زیبایی دارد.

۱۲. گردنبند نگلیژه

سبک گردنبندهای نگلیژه، به دوره‌ی ادواری در قرن 19 میلادی باز می‌گردد. بدنه این گردنبند شامل دو سنگ دراپ یا اشکی نامتقارن است که از آویز آن آویزان می‌شوند. معمولا گردنبندهای نگلیژی بلند هستند و سایز آن‌ها مانند گردنبند پرنسسی یا بیشتر است.

گردنبندهای نگلیژه ظریف هستند از این رو بهتر است آن‌ها را با لباس‌های براق ست کنید تا جلوه‌ زیبای لباس با ظرافت این گردنبند کامل شود. از این گردنبند در کنار یقه‌های دکلته و یقه‌ دلبری استفاده می‌شود و مخصوص مهمانی‌ها و دورهمی‌های خانوادگی می‌باشد.