انواع مختلف گوشواره

گوشواره طلا از قدیمی‌ترین زیورآلات است و هزاران سال است که توسط انسان‌ها استفاده می‌شود. گوشواره‌ها ابتدا مختص مردان بوده اما به مرور زنان نیز به استفاده از آن روی آوردند.

اولین نشانه‌های گوشواره در تمدن ایلام پیدا شده است، همچنین در پیکره‌های تخت جمشید که قدمتی ۲ هزار و ۵۰۰ ساله دارند، به وضوح کاربرد گوشواره در میان مردان آن دوران دیده می‌شود.

گوشواره‌هایی که در طول تاریخ استفاده شده است انواع مختلفی داشته‌اند و به مرور به کشورهای مختلف جهان راه یافته‌اند؛ به عنوان مثال گوشواره‌های چلچراغی که قدمتی هزاران ساله دارند و در هند و خاورمیانه محبوبیت دارند، از سال ۱۹۲۰ میلادی وارد صنعت مد و فشن غرب شدند. همچنین اولین گوشواره‌ میخی توسط اتروسکن‌ها و قبل از به قدرت رسیدن امپراطوری روم استفاده می‌شد، اما شکل رایج امروزی آن از سال ۱۹۲۰ وارد بازار شدد.

گوشواره‌ حلقه‌ای از دوران عصر برنز و در فرهنگ‌های مختلف سرتاسر دنیا استفاده می‌شد. در آن دوران از این گوشواره‌ با مفاهیم مختلفی استفاده می‌شد؛ مثلا برای محافظت گوش‌ها در برابر ارواح شیطانی یا نشان دادن طبقه‌ی اجتماعی، ثروت و یا بردگی. گوشواره‌های اهرمی در سال ۱۸۸۰ میلادی، گوشواره‌های قلابی از دوران روم باستان و گوشواره‌های کلیپسی از قرن بیستم وارد بازار شدند.

در این مقاله با انواع مختلف گوشواره آشنا می‌شویم.

۱. گوشواره کلیپسی

در دهه ۱۹۷۰ میلادی که هنوز سوراخ کردن گوش رواج نیافته بود، زنان از گوشواره‌های کلیپسی استفاده می‌کردند. البته این مدل، همچنان در بین مردم رواج دارد. طراحی این گوشواره به این شکل است که کلیپسی محکم که گوشواره از آن آویزان است، لاله گوش را می‌گیرد و گوشواره‌ را در جای خود ثابت نگه می‌دارد. استفاده از این گوشواره‌ها چندان راحت نیست و پیدا کردن نمونه‌‌ای که استفاده از آن آسان باشد نیز راحت نیست. بهتر است برای جواهرات گران قیمت از این مدل گوشواره استفاده نشود چون احتمال گم شدن آن زیاد است.

۲. گوشواره میخی

گوشواره میخی نوعی گوشواره است که میخ آن در قسمت پشتی نرمه گوش قفل می‌شود و رایج‌ترین فرم جواهرات است. معمولا روی این گوشواره از سنگ‌های گران‌بها مانند الماس یا مروارید استفاده می‌شود. معمولا سایز این نوع گوشواره کوچک است و بین جوانان محبوبیت بالایی دارد. گوشواره میخی الماس به دلیل سادگی و خاص بودن از محبوب‌ترین مدل‌ها است. این نوع گوشواره دارای سنگ قیمتی است و جلوه ویژه‌ای به گوش می‌بخشد. گوشواره‌ میخی مناسب صورت‌های باریک و کشیده است و با هر استایل و تیپی قابل استفاده است.

۳. گوشواره حلقه‌ای

این گوشواره شکل دایره‌ای دارد و داخل سوراخ گوش قرار گرفته و دور نرمه‌ی گوش حلقه می‌شود. معمولا این نوع گوشواره را از جنس طلا می‌سازند و سنگ‌های ریز جهت زیبایی بیشتر بر روی آن کار می‌شود. گوشواره‌های حلقه‌ای باریک و بزرگ مناسب جوانان و نوجوان‌ها است و نمونه‌های کوچک‌تر آن برای اشخاصی که شیک و باکلاس بودن را می‌پسندند مناسب است. این گوشواره می‌تواند طراحی ساده، فلزی یا ‌همراه با سنگ‌های قیمتی داشته باشد. همچنین این مدل گوشواره می‌تواند دارای حلقه‌ای منظم یا نامتقارن باشد. این گوشواره‌ بهترین گزینه برای صورت‌های مربعی بشمار می‌آید.

۴. گوشواره آویز

گوشواره‌های آویز ممکن است تماماً فلزی یا با ترکیبی از فلز و جواهر ساخته شوند، به این شکل که در انتهای زنجیر آویز سنگ قیمتی، الماس یا مروارید کار می‌شود. سنگ و جواهرات موجب درخشش و زیبایی هر چه بیشتر گوشواره آویز می‌شود. طراحی این گوشواره‌ها به شکلی است که حرکت و تکان زیادی ندارند و برای زنانی که موهای بلندی دارند گزینه مناسبی است.

۵. گوشواره لوستری یا گوشواره آویز چند شاخه‌ای

گوشوار لوستری نسبت به گوشواره آویز معمولی، طرحی پیچیده‌تر و شلوغ‌تری دارد. این گوشواره مناسب صورت‌های بیضی و قلبی شکل است. همچنین برای زنانی که موهای بلندی دارند گزینه مناسبی می‌باشد. معمولا در ساخت این نوع گوشواره از ترکیب فلز و سنگ‌های قیمتی استفاده می‌شود و سایز و طرح و بلندی آن‌ها بسیار متنوع است.

۶. گوشواره بخیه‌ای یا گوشواره رشته‌ای

گوشواره بخیه‌ای طراحی زنجیری شکل و ساده‌ دارد. این گوشواره از پشت گوش آویزان می‌شود و ممکن است از فلز ساده ساخته شود یا از سنگ‌های ‌قیمتی، الماس و فلزات دیگر عرضه شود. این گوشواره‌ فاقد قفل است و تنها در سوراخ گوش فرو می‌رود. گوشواره‌های بخیه‌ای مناسب صورت‌های قلبی است. البته باید مراقب بود که به لباس یا موها گیر نکند.

۷. گوشواره هاگی

کلمه هاگ کلمه‌ای انگلیسی به معنای بغل کردن است. در این مدل گوشواره، حلقه‌ای دو انتهای گوشواره به هم می‌رسند و بنظر می‌آید که همدیگر را در آغوش می‌کشند. معمولا این گوشواره کوتاه و کوچک است و بدنه آن را با سنگ‌های قیمتی یا فلزات دیگر تزئین می‌کنند.

۸. گوشواره دکمه گوش

گوشواره‌های دکمه‌های گوش نیز مانند گوشواره‌های کلیپسی نیازی به سوراخ گوش ندارند و طراحی آن‌ها به شکلی است که از گوش بیرونی آویزان می‌شوند. این مدل گوشواره می‌تواند از یک فلز ساده ساخته شده باشد که بر روی گوش بیرونی کلیپس می‌شود یا در بدنه آن آویزی از جنس سنگ و طلا وجود داشته باشد. این گوشواره‌ مناسب زنانی با موهای کوتاه است که گوش‌هایشان کاملا معلوم می‌باشد. توجه داشته باشید که احتمال گم شدن این گوشواره‌ها بالاست.

گوشواره‌ها قفل‌های متعددی دارند که شناختن آن‌ها به شما کمک می‌کند گوشواره‌ای انتخاب کنید که احتمال گم شدن آن کمتر باشد.

قفل میخی: قفل میخی یک تکه فلز ساده است که یک طرفش صاف و طرف دیگرش خمیده است و در بخش مرکزی آن، سوراخی جهت عبور میخ گوشواره تعبیه شده است. پس از قرار گرفتن گوشواره داخل گوش، این قفل در پشت لاله گوش به میخ گوشواره متصل می‌شود تا گوشواره در جای خود ثابت نگه دارد. در واقع، ساختار این نوع قفل به این شکل است که قسمت میخی ‌شکل آن که «پست» نامیده می‌شود به پشت گوشواره متصل شده و به وسیله گیره‌ای به شکل گل که از جنس فلز یا سیلیکون است محکم می‌شود. نام‌های دیگر این مدل قفل پروانه‌ای، گل-میخ، سوزنی یا فشاری است‌.

قفل پیچی: قفل پیچی شبیه قفل میخی است با این تفاوت که انتهای میخ آن حالت پیچی دارد تا قفل آن چرخانده شده و بر روی لاله گوش محکم شود. این مدل قفل را بیشتر برای جواهرات گران ‌قیمت استفاده می‌کنند تا احتمال افتادن و گم شدن جواهر به صفر برسد.

قفل اهرمی: قفل اهرمی قلابی دارد که از طریق یک اهرم لولایی به پشت گوشواره متصل می‌شود. این مدل قفل مرسوم‌ترین و رایج‌ترین قفل‌گوشواره در اروپاست. مزیت بزرگ آن را می‌توان بسته شدن سریع و بی‌دردسر و به علاوه امن بودن آن دانست. البته این قفل بیشتر مناسب گوشواره‌هایی با اندازه‌ی بزرگ است‌.

قفل فنری: قفل فنری اغلب برای گوشواره‌های آویز استفاده می‌شود. به این شکل که میخ گوشواره در سوراخ گوش فرو می‌رود و خود گوشواره به شکل حلقه‌ای در پشت لاله گوش، به انتهای این میخ متصل می‌شود.

قفل قلابی: رایج‌ترین قفل گوشواره که در اغلب گوشواره‌های بدل دیده می‌شود و شامل یک سیم خمیده در بالای گوشواره است که داخل لاله گوش قرار می‌گیرد و گوشواره را ثابت نگه می‌دارد. این سیم به جایی قفل نمی‌شود و به همین دلیل به صورت بلند ساخته می‌شود تا احتمال چرخیدن و افتادن گوشواره از گوش به صفر برسد. معمولا قفل قلابی به شکل s یا قلاب ماهی است و بلندی آن مانع خروجش از گوش می‌شود، از این رو به قفل پشتیبان در انتهای خود نیازی ندارد. نام دیگر این قفل، قفل آفریقایی است. قفل قلابی را بیشتر در نقره‌جات و گوشواره‌های سنگین استفاده می‌کنند چون وزن گوشواره از بیرون آمدن آن از گوش جلوگیری می‌کند.

قفل فشاری: نام دیگر قفل‌های فشاری، قفل ضربه‌ای است. معمولا از این قفل در گوشواره‌های حلقه‌ای استفاده می‌شود. به این شکل که بخشی از پشت گوشواره دارای قابلیت خم و صاف شدن است. پس از قرار گرفتن میخ گوشواره داخل گوش، این قفل به شکل ضربه‌ای در میخ چفت می‌شود.

قفل امگا: این نوع قفل مانند قفل‌های میخی است با این تفاوت که قسمت میخی‌شکل آن توسط بخشی مکانیکی به شکل Ω بسته و در جای خود محکم می‌شود. معمولا این قفل را برای گوشواره‌های رو گوشی با سایز بزرگ استفاده می‌کنند تا وزن سنگین گوشواره باعث از جا در آمدن آن نشود.