انحصار طلبی فروش طلا شکست؟!؟

به نقل از سایت‌های خبری، معاون تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری گزارش سالانه تجارت الکترونیکی کشور در مورد اعلام ممنوعیت فروش طلا در بستر اینترنت، بیان کرد: لازم است دلایلی که عده‌ای در مورد منع خرید و فروش طلا در بستر اینترنت مطرح می‌کنند، مورد بررسی قرار گیرد و ظاهر و باطن این مباحث نیز سنجیده شود. علی الظاهر بنظر می‌رسد که نگران از دست رفتن پول مردم هستند ولی باطن قضیه ممکن است مسئله دیگری باشد.

وی افزود: دلیل نمی‌شود بخاطر اینکه برخی از کسب و کارها پول مردم را دریافت کردند اما در ازای آن طلایی ندادند، به طور کلی فروش طلا در بستر اینترنت را لغو کنیم، بلکه راه حل این مسئله، استفاده از رکن ضامن است.
شاه میرزایی تصریح کرد: در صورتی که از طریق نهادهای مالی مانند بانک‌ها، بیمه‌ها و… تضمین ایجاد شود، اعتماد ما به حوزه‌های فروش طلا در بسترهای اینترنتی نیز فراهم می‌شود.

او با بیان ‌اینکه فروش اینترنتی طلا در سرتاسر دنیا مرسوم است، خاطر نشان کرد: افرادی وجود دارند که می‌گویند از اینترنت اقدام به خرید طلا نکنید اما خودشان در شبکه‌های اجتماعی غیر مجوزدار مشغول به فعالیت بوده و خالی فروشی می‌کنند. بنابراین بنده معتقدم به جای فروش طلا در شبکه‌های اجتماعی بدون مجوز، باید این خرید و فروش‌ها در بستر سایت‌های اینترنتی مجوزدار انجام شود.
شاه میرزایی تاکید کرد: در حال حاضر برنامه‌ریزی‌های لازم با اتحادیه‌های مربوطه انجام شده است و به زودی مجوزهای مورد نیاز حوزه خرید و فروش طلا در بستر اینترنت فراهم خواهد شد.

معاون تجارت و خدمات وزارت صنعت معدن و تجارت بیان کرد که بانک‌ها از خرید و فروش طلا منع شده‌اند و نه از تضمین آن.
وی افزود: نهادهای مالی مانند بانک‌ها باید در بحث تضمین سایت‌های اینترنتی مجوزدار فعالیت کنند. در مقابل نیز می‌توان از همین اوراق طلا، برای توثیق مورد نیاز بانک‌ها استفاده کرد.

شاه‌میرزایی با بیان اینکه در گذشته مقاومت اتحادیه‌های طلا در زمینه خرید و فروش اینترنتی طلا، نوعی انحصار طلبی صنفی بوده است، اظهار کرد: اتحادیه‌های طلا و اتحادیه کسب و کار مجازی در مورد مجوزدهی فروش طلا در بستر اینترنت کوتاهی کردند و به زودی این رویه با برنامه‌ریزی‌هایی که در دولت سیزدهم صورت گرفته اصلاح خواهد شد.