ورود به طلا فروشان | اولین ویترین بنکداری آنلاین کشور
کاربر جدید هستید؟
ثبت نام در طلا فروشان | اولین ویترین بنکداری آنلاین کشور
"رازها و اعجازها" نام جديدترين و منحصربفردترين مجموعهي جواهرات كارتيه است كه بر اساس چهار منبع الهامبخش، طراحي شده است. طاووس، مار، الماس و مرواريد چهار الههي هنر هستند كه بر مجموعهي جديد كارتيه حكمراني ميكنند. گردنبندهايي كه داراي اجزاي نامتقارن هستند. بيترديد قطعات منحصربفرد مجموعهي " رازها و اعجازها " ميباشند، كه در تاريخ 9 الي 11 اكتبر2011 براي اولين بار به نمايش گذاشته شدند. دو سال صرف ساخت اين مجموعه متشكل از 66 قطعه حجيم و منحصربفرد شده است كه هويت موروثي " خانه كارتيه " را با خود به همراه دارد.
مدير خلاق كارتيه، خانم " ژاكلين كاراچي- لانگين " اين داستان را بازگو ميكند:" آنچه كه ما در كارتيه بهدنبال آن هستيم ابديت و جاودانگي است. راهنماي ما در اين مسير، نرمي و لطافت، جنبش و سبكبالي، آب و خورشيد است. ما هرگز هنگام طراحي صحبت نميكنيم، مسير را حس ميكنيم، البته منظور من از ما، همان تيم طراحي است. پس از آن كلمات و داستان خودبهخود از راه ميرسند. شايد بيان احساسات هنگام طراحي اين قطعات كاري دشوار باشد، حتي امروز كه از مسافرت سه هفتهاي به " بالي Bali" به همراه خانوادهام بازگشتهام.
بهنظر ميرسد كه اين جزيره تأثير بصري خاص براي اين هنرمند طراح داشته است، او براي اولين بار موفق به مشاهدهي طاووس سفيد، الهامبخش يكي از مهمترين قطعات مجموعه رازها و اعجازها، شد. كاراچي- لانگين آنها را معجزههاي دوستداشتني توصيف ميكند.
داستان خلق آثار كارتيه همواره با انتخاب سنگهايي آغاز ميشود كه از نمايشگاههاي متفاوت در سراسر جهان نظير نيويورك، لاسوگاس، بازل، توسكان، هند و ديگر نقاط خريداري شدهاند. اين سنگها حس طراحي و در مرحلهي بعد، درون مايه و روح خلق اثر را در هنرمندان طراح كارتيه زنده ميكند. كاراچي- لانگين چنين توضيح ميدهد:" واضح است كه ما پيش از خريد سنگ، ايدههايي در ذهن داريم. بهطور معمول يك مسير كلي براي خود انتخاب و بر مبناي آن حركت ميكنيم. ما جواهرات سيال را براي خانمهاي پرتحرك خلق ميكنيم. من جواهرات مزين به الماس را بسيار دوست دارم و خودم را به جاي خانمي فرض ميكنم كه قرار است از آن استفاده كند اما هرگز از آنها استفاده نميكنم، حتي آرزوي تصاحب آنها را هم ندارم. خلق آنها براي من كافيست."
طبق اظهارات كاراچي- لانگين، يكي از گردنبندهاي مجموعه، نمادي از توازن است." با وجود آنكه مزين به الماسهايي با تراش قلبي شكل است، بسيار ساده ميباشد." اما بهنظر ميرسد كه مدير خلاق كارتيه بيشتر طرفدار عدم تقارن است، زيرا اعتقاد دارد " برخي اوقات احساس كردن تقارن بيش از حد ساده ميباشد! محاسبهي عدم تقارن غيرممكن است. آثار بديع و منحصربفرد با كار دست خلق ميشوند و به همين دليل است كه تقليد و كپيبرداري از آن امكانپذير نيست."
يك ماه پيش از رونمايي مجموعهي جديد، نشريه بينالمللي طلا و جواهر مصاحبهاي با " ژاكلين كاراچي- لانگينJacqueline Karachi Langane " مدير خلاق كارتيه داشت و از ايشان سؤالاتي درخصوص چالشهاي عرضهي مجموعهي جديد و طرحهاي مورد علاقهاش پرسيده شد كه از نظرتان خواهد گذشت.
لحظهاي كه يك خريدار، هنگام مشاهدهي قطعهكار ميگويد:" اين قطعه مخصوص من ساخته شده است " را بسيار دوست دارم. شنيدن اين جمله براي من بسيار رضايتبخش است. ما همواره اميد داريم كه مجموعه بهسرعت بهفروش برسد اما هرگز بهدرستي نميدانيم كه آيا اين اتفاق به وقوع ميپيوندد يا خير؟
ما همواره در كارتيه سعي داريم كه با رنگها بازي كنيم و آرشيو محصولاتمان گواهي بر اين ادعاست. درحقيقت ميتوان چنين نتيجهگيري كرد كه ما همگي عاشق بازي كردن هستيم. [با رضايت لبخندي ميزند] در اينخصوص ميتوانم به دو نمونه اشاره كنم؛ بهطور مثال منگوله، براي دستبندها و گوشوارههاي متحرك، نقشمايه (نگاره) ايست كه به دنبال ايدهي تحرك و جنبش در ذهن طراح ظاهر ميشود. نمونهي ديگر، سرويسي ميباشد كه با استفاده از مرواريدهاي پرورشي بنفش ساخته شده است. ما هرگز از مرواريدهاي پرورشي در ساخت جواهرات نفيس استفاده نميكنيم اما اين رنگ خاص بسيار درخور اهميت است و تصميم گرفتيم از مرواريدهاي پرورشي بنفش در كنار لعلهاي بنفش استفاده كنيم.
هنگام آغاز بهكار بر روي مجموعهي جديد، همواره نگران اين موضوع هستيم كه مبادا انتظارات مردم را برآورده نكنيم اما بهطور معمول با تحسين مشتريان مواجه ميشويم. با اينوجود همواره هنگام رونمايي از مجموعهي جديد، نگرانيهايي نيز وجود دارد اما با تمام وجود منتظر هستيم. بهترين بودن دشوار است، زيرا نميخواهيم مشتريان خود را نااميد كنيم.
هنگاميكه اين سؤال را پرسيديد، تنها موضوعي كه به ذهنم رسيد " غرق شدن در معنويات " است. براي من،" كارتيه " رهبر جواهرات نفيس است. ما داراي تاريخچهاي طولاني براي داشتن بهترين كارگاهها، استانداردها طي چندين نسل هستيم. هر يك از آثار كارتيه براي من سمبل يك دوران معنوي در خانه كارتيه است. من هم ميتوانم مثل پيكاسو بگويم كه دوران آبي، دوران ياقوت كبود، دوران الماس و غيره داشتهام. در حالحاضر ميتوانم بگويم كه در دوران الماس و مرواريد هستم.
بهنظر من مرواريد سرشار از رنگ، طرح، لطافت و توازن است. مرواريدهاي طبيعي بسيار كمياب هستند و حيات و زندگي خود را به قطعهكار ميدهند، زيرا آنها هرگز شبيه به يكديگر نيستند. جذابيت مرواريد با الماسهايي كه آنها را احاطه كردهاند چند برابر ميشود." تراش فلامك Rose Cut " در حالحاضر تراشي است كه بيشتر از انواع ديگر تراشها به آن علاقه دارم، زيرا بيش از هر تراشي با مرواريد هماهنگي دارد. تراشهاي خاص و غيرمعمول را خيلي دوست دارم. تجمل يعني تكامل و سنگ هم داراي تكامل است. ديدن سنگهاي جديد برايم لذتي معنوي به دنبال دارد."
اينكه همواره مشتاق خلقكردن باشد. بدون عشق و اشتياق هرگز نميتوان كاري را انجام داد. اشتياق هميشگي من افزودن جنبش و سنگ به دنياي جواهرات است. كاربرد يك سنگ در قطعهكار امري خوب و تركيب دو سنگ با آن، كاري زيباست. سنگهاي بيشتر بر روي قطعات، مردم را به هيجان ميآورند. فعال بودن آرزوي هميشگي من در زندگي است. بدون تحرك نميتوانم به زندگي ادامه دهم. هرگز به منافع مالي فكر نكردهام و تنها جنبش و تحرك مدنظرم بوده است.
" ژاكلين كاراچي لانگين " به مدت 27 سال در كارتيه مشغول بهكار ميباشد. او فارغالتحصيل رشته گلدوزي از دانشكدهي هنر پاريس است. او با بيان شيواي خود ميگويد: " ميتوان گفت كه من با سنگهاي گرانبها گلدوزي ميكنم." او خود را شخصي بيطرف در رابطه با جواهرات توصيف ميكند و تنها دو انگشتر ساده و يك ساعت كلاسيك كارتيه به دست ميكند. رنگ لباسهاي او بهطور معمول، آبيتيره و سفيد است.
كارتيه در سال 1847 توسط " لوئيس- فرانسواز كارتيه " (1904-1819) تأسيس شد. در حالحاضر كارتيه داراي 278 شعبه در سراسر جهان با بيش از 5050 كارمند است. با توجه به اينكه " كارتيه " ،" ونكليف "و" آرپلز " بخشي از "ريچمونت گروپ Richemont Group " بهشمار ميآيند، صاحب 51 درصد از درآمد ميباشند. كل درآمد مالي، سال 2009 كارتيه، برابر با 5418 ميليون يورو بوده است كه 128 ميليون يورو ( يا2% ) بيشتر از سال 2010 ميباشد.
• مار در باغ عدن(1) سمبل وسوسه، فرزانگي و گناه كبيره است. تاج پادشاهي فرمانروايان مصر داراي نشاني به شكل مار ميباشد. مار براي كارتيه بهمعناي اغوا، جادو و جذابيتي است كه به سنگهاي گرانبها تبديل شده است.
• طاووس نيز يك نقش مايهي پيچيده است. در اسطورههاي فارسي، طاووس بهمعناي خورشيد و سمبل ابديت، باروري و بهشت ميباشد اما در نقاشيهاي مقدس مسيحيت، سمبل غرور، يكي از هفت گناه كبيره، است
• سنگهاي مورد استفاده: الماس ( سفيد، زرد، نارنجي، قهوهاي و سبز )، مرواريد ( مرغوبترين مرواريدهاي طبيعي و پرورشي در رنگهاي طوسي، سفيد، قهوهاي، زرد و بنفش )، ياقوت ( كبود، سبز، نارنجي، صورتي و زرد )، زمرد، اوپال آتشين، لعل سرخ، توپاز و آكوآمارين.
• تراش: تراش فلامك، برليان، اشك، " تراش قايقي Navette "، " تراش بادبزني Fan "، باگت، تراش زمردگون، تراش كاشن ( بالشتكي )، تراش كايت ( به شكل لوزي )، تراش بيضي، مربع و قلبي شكل. علاوهبر تراشهاي مذكور، تراش دامله يا سنگهاي داراي حكاكي نيز مورد استفاده قرار ميگيرند.
كارتيه داراي بزرگترين كارگاه طراحي و ساخت در پاريس است. طبق اظهارات مدير اسبق كارتيه، اين امر بهدليل تقاضاي بسيار بالا براي محصولاتشان ميّاشد كه بحرانهاي اقتصادي اخير حتي ذرهاي بر روي آن تاثيرگذار نبوده است. سياست كلي شركت برمبناي، در اولويت قرار دادن هر يك از قطعات از مرحلهي آغاز تا انتها استوار است، بدينترتيب كه تنها يك جواهرساز مسئول ساخت يك قطعه از ابتدا تا انتهاست. مدير اسبق كارتيه ميگويد:" كار دست هر شخص، با ديگري تفاوت دارد و ما ميخواهيم كه تمامي اجزاء يك گردنبند يكسان و يكدست باشد. درضمن هنگاميكه يك جواهرساز تمامي مراحل ساخت را تا انتها انجام ميدهد، موجب تشويق و دلگرمي او ميشود اما درنظر داشته باشيد كه در اينصورت امكان دارد كه توليد يك قطعه كار، يك سال و نيم طول بكشد، درنتيجه ما بهصورت فني مراحل توليد را بين چند استادكار تقسيم ميكنيم و به اينترتيب توليد آن تنها سه ماه طول ميكشد."
باغ عدن: طبق شرحي كه در بخش "پيدايش" در " كتاب مقدس" آمده، جايي است كه اولين انسان يعني" آدم و حوا " پس از خلق شدن در آنجا زندگي ميكردند. مكان " عدن" هنوز موضوع جدل و تعمق در بين مسيحيان است.