جنگ تجاری دچار پیش لرزه شده است

جنگ تجاری میان آمریکا و کشورهای جهان، ترامپ به پیروزی‌هایی رسیده است، البته باید در نظر داشت که اتفاقات قبل و بعد شروع یک جنگ تجاری مانند هر جنگ دیگری با ادامه زمان دچار تغییر شده و طرف های دیگر نیز اقدامات متقابل انجام خواهند داد. به گزارش طلافروشان رسانه آمریکایی «پولیتیکو» می‌نویسد ترامپ همان گونه که در بازار املاک در کشور خودش موفق بوده و بر رقبای دیگر چیره شد، توانست تاکتیک ‌های تجاری خود مبنی بر تهدید افزایش تعرفه‌های آهن و آلومینیوم را نیز با موفقیت به کار ببندد.

ترامپ بعد از آن که به مدت دو هفته حتی متحدان خود را هم تهدید کرد، هفته قبل اعلام کرد کشورهایی را که تا اول ماه مه بتوانند به آمریکا در نجات از تراز تجاری منفی کمک کنند، از بیشتر شدن تعرفه فولاد معاف خواهد کرد.

برخلاف آن که رئیس جمهوری فرانسه گفته بود اتحادیه اروپا با زور اسلحه آمریکا مجبور به کمک به این کشور نیست، اما به نظر می‌رسد که در پی جنگ جهانی تا به امروز کشورهای فراوانی در پی همکاری با ایالات متحده بر آمده‌اند.

کشورهای گوناگون جهان از آلمان گرفته تا کره جنوبی، در بخش‌های مختلف صنعتی و تجاری خود از آهن و فولاد گرفته تا صنعت خودرو، در برابر تهدیدهای تجاری رئیس جمهوری آمریکا کوتاه آمدند.

پولیتیکو با توجه به مخالف‌های اولیه اتحادیه اروپا با درخواست تهدیدآمیز ترامپ می‌نویسد که بروکسل در عین حال پذیرفت تا از موضع ملایم خود در برابر چین دست بردارد و برای همکاری با آمریکا برای برخورد با تولید بی‌رویه و یارانه‌ای فولاد در چین اعلام آمادگی کرد.

اروپا از روز دوشنبه گذشته مطالعه‌ای را برای یافتن راه ‌حل مواجهه با واردات بی‌رویه فولاد آغاز کرد. زیرا احتمالا پس از افزایش تعرفه‌های آمریکا، سیل آهن و فولاد از جانب چین، ژاپن، ترکیه و روسیه به سوی کشورهای اروپایی سرازیر خواهد شد.

کره جنوبی نیز نشانه‌هایی از تسلیم در برابر تهدید ترامپ از خود نشان داده است. بر اساس اعلام مقام‌های کره جنوبی در روز یکشنبه گذشته، این کشور با آمریکا به یک توافق تجاری «اصولی» دست یافته که بر اساس آن سهمیه‌ای برای واردات بدون تعرفه فولاد کره به آمریکا در نظر گرفته شده که سقف آن ۷۰ درصد در سال تعیین شده است.

تعرفه‌های خودرو چه می شوند؟
در عوض کره جنوبی متعهد شده است که از هر شرکت خودروسازی آمریکایی سالانه بین ۲۵ تا ۵۰ هزار دستگاه خودرو بخرد و خودروهای صادراتی خود را نیز با استانداردهای آمریکا تطبیق دهد.

تعهدات کره جنوبی به اینجا ختم نمی‌شود زیرا این کشور در توافق اخیر خود پذیرفته است که آمریکا تعرفه ۲۵ درصدی کنونی را برای واردات کامیون‌های سبک کره‌ای تا سال ۲۰۴۱ حفظ کند.

از سوی دیگر رئیس جمهوری آمریکا بخش مهمی از کسری تراز تجاری کشور خود را در واردات خودرو از اروپا می‌بیند. تفاوت تراز تجاری صادرات و واردات آمریکا و اتحادیه اروپا در حدود ۱۱۵ میلیارد یورو به نفع اتحادیه است که واردات خودروهای آلمانی در ایجاد این اختلاف نقش مهمی دارد.

در حال حاضر تعرفه اتحادیه اروپا برای خوردوهای آمریکایی ۱۰ درصد است در حالی که آمریکا تنها ۲.۵ درصد تعرفه برای واردات خودروهای اروپایی می‌گیرد.

وبسایت پولیتیکو از قول برخی کارشناسان اروپایی می‌نویسد که اقدامات آمریکا برای اعمال تعرفه‌های بیشتر بر روی محصولات اروپایی، احتمالا صنایع دیگر از جمله تولیدات کشاورزی را نیز شامل خواهد شد.